100 de ani DADA, la Roma
Publicat de Cosmin Meca, 21 noiembrie 2016, 11:22
Accademia di Romania in Roma în colaborare cu Universitatea Roma Tre şi cu sprijinul Institutului Cultural Român prezintă, la Roma, o serie de evenimente dedicate împlinirii a 100 de ani de la Manifestul lui Tristan Tzara.
Luni, 21 noiembrie, începând cu ora 18.00, biblioteca de la Accademia di Romania va găzdui colocviul „DADA 100″. Vor susține prelegeri Giovanni Rotiroti – Fa così buio, che solo le parole sono la luce. Intorno alle prime poesie romene di Tristan Tzara / E atât de întuneric încât doar cuvintele sunt lumina. În jurul primelor poezii în limba română scrise de Tristan Tzara; Ion Pop – Il „mondo come teatro” nei manifesti di Tristan Tzara / „Lumea ca teatru” în manifestele lui Tristan Tzara, Ioan Pop-Curşeu – L’eredità dadaista nell’opera di Benjamin Fondane / Moştenirea dadaistă în opera lui Benjamin Fondane; Ştefana Pop-Curseu – Dal teatro dadaista al teatro di neo-avanguardia, Tzara, Adamov, Ionesco, Beckett/ De la teatrul dadaist la teatru de neo-avangardist: Tzara, Adamov, Ionesco, Beckett.
Introduce şi moderează: Bruno Mazzoni.
Marţi, 22 noiembrie, de la ora 21.00, Teatrul Palladium al Universităţii Roma Tre, (Piazza Bartolomeo Romano, 8 – 00154 Roma) va găzdui spectacolul de teatru în limba română (cu subtitrări în limba italiană) „Tzara arde și dada se piaptănă” („Fantoma de la Elsinore”), pe un text de Ştefana Pop-Curşeu, Ioan Pop-Curseu şi Ion Pop, regia Ştefana Pop-Curseu, în interpretarea actorilor Filip Odangiu, Rareş Stoica, Cătălin Codreanu şi Cristian Grosu.
Împrumutând structura piesei Dada „Mouchoir de Nuages” („Batistă de Nori”), spectacolul „Tzara arde şi Dada se piaptănă” aduce pe scenă impresionanta moştenire artistică lăsată de mişcarea dadaistă, cu prilejul împlinirii a o sută de ani de la naşterea acestui curent avangardist care a zdruncinat temeliile artei tradiţionale şi a dat un impuls fabulos dezvoltărilor moderniste din istoria artei. Construit dramaturgic după textele lui Tristan Tzara (manifeste, poezie, teatru) precum pe baza corespondenţei cu prietenii şi a scrierilor acestora, spectacolul rememorează în spirit dadaist biografia Poetului Tzara, de la plecarea sa din România şi de la primele serate la Cabert Voltaire, până în momentul autodizolvării mişcării Dada, al desprinderii lui Tzara de suprarealism şi al căutării refugiului în studiul anagramelor din opera lui François Villon. Spectatorii vor asista la o poveste colaj, prin care teatrul primeşte în teatru manifestele dada, poemele simultane, cântecele negre, omul aproximativ, ritualurile, prieteniile şi disensiunile tinerilor exaltaţi şi justiţari ai artei, sub forma unor fantome vesele şi triste, purtând măşti avangardiste.
„Tzara arde şi Dada se piaptănă” este un spectacol independent, realizat în parteneriat cu Facultatea de Teatru şi Televiziune UBB Cluj, Teatrul Naţional Cluj-Napoca, Asociaţia Persona şi Imagine Tact.