165.000 de elevi au ascultat muzică clasică la şcoală graţie Radio România
Publicat de Cosmin Meca, 10 iulie 2017, 09:00
Ascultă 5 minute de muzică clasică, unul dintre cele mai importante proiecte educative marca Radio România, proiect de suflet al postului Radio România Muzical s-a desfăşurat pentru al treilea an şcolar consecutiv în şcolile româneşti, graţie unui parteneriat încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi Radio România în 2014.
Proiectul urmăreşte familiarizarea elevilor cu valorile muzicii clasice în mod practic, prin audiţia efectivă, în completarea cunoştinţelor teoretice propuse de programa şcolară. Iar interesul elevilor şi al profesorilor faţă de proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică a crescut: în anul şcolar 2014-2015 la proiect au participat 120.000 de elevi, în anul şcolar 2015-2016, 145.000 de elevi, iar în al treilea an de implementare, 165.000 de copii au ascultat muzică clasică la şcoală, preponderent din ciclul gimnazial. Fişierele audio au fost ascultate în orele de muzică, de dirigenţie sau în pauzele dintre ore.
Radio România Muzical a pus la dispoziţia şcolilor şi liceelor din România, prin inspectoratele din fiecare judeţ, 52 lucrări din muzica clasică, însoţite de scurte explicaţii pe înţelesul copiilor. Proiectul a avut şi o componentă activă pentru elevi, sub forma unui concurs derulat pe www.romania-muzical.ro/5minute. Pe parcursul a 26 de săptămâni, între octombrie 2016 şi iunie 2017, Radio România Muzical a premiat câte 10 copii care au răspuns corect la cele două întrebări săptămânale referitoare la lucrările muzicale ascultate în cadrul proiectului. Săptămânal, s-au primit în medie 1.700 de răspunsuri corecte la concurs, în total oferindu-se 260 de premii constând în CD-uri oferite de sponsorul concursului, Universal Music România.
De asemenea, a fost organizată a doua ediţie a Concursului Naţional Ascultă 5 minute de muzică clasică, cu două secţiuni: desene inspirate de muzica clasică, pentru elevii claselor primare, respectiv eseuri inspirate de audiţii muzicale, pentru elevii de gimnaziu. La fiecare secţiune, s-au oferit câte trei premii, în valoare totală de 3.000 lei.
Ascultă 5 minute de muzică clasică înseamnă şi audiţia muzicii clasice în spaţii neconvenţionale, în lunile martie şi octombrie ale fiecărui an. În 2017, partenerii proiectului sunt: Cora, Carrefour, Mega Image, Dedeman, Metro, Mobexpert, Băneasa Shopping City, Piteşti Mall, Arena Mall, Hello Shopping Park, Gold Plaza, Iulius Mall, Palas Mall, CRH România, PWV România, Castelul Bran, Centrul cultural Palatele Brâncoveneşti, Librăriile Humanitas, Raiffeisen Bank.
Declaraţii ale elevilor
„Nu ştiam mai nimic despre muzica clasică, dar am constatat că poate fi încântătoare”.
„Proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică este lăudabil. El oferă copiilor şi tinerilor oportunitatea de a veni în contact cu mari compozitori, cu creaţiile acestora. Mulţumim Radio România Muzical!”
„E importantă muzica clasică. Îţi dă un sentiment de linişte”.
„E important să asculţi muzică clasică, pentru că îţi dezvoltă cunoştinţele. Descoperi şi alt stil de muzică, care s-ar putea să-ţi placă”.
„Explicaţiile au fost foarte utile”.
„Cu siguranţă acest program nu ar găsi un teren favorabil dacă nu ar fi atât de bine pus la punct din punctul de vedere al selecţiei lucrărilor muzicale, al valorificării lor prin intermediul unor solişti de talie şi de reputaţie internaţională şi, n-aş lăsa pe ultimul loc, comentariul care vine să completeze ceea ce ne-a spus muzica”.
„Muzica este, într-un fel, liniştire sufletească; te ajută să fii mai liniştit. Muzica ocupă un loc foarte important pentru noi, pentru că avem atâtea lecţii de făcut, obosim foarte uşor, avem teze, lucrări… şi-n acelaşi timp, o oră pe săptămână de muzică cred că este destul de bună”.
Declaraţii ale profesorilor
„Salut această iniţiativă a postului Radio România Muzical şi consider că această iniţiativă vine în ajutorul nostru, ca profesori de educaţie muzicală, în primul rând prin asigurarea unui material de calitate în ceea ce priveşte muzica clasică, dar nu în ultimul rând şi asigurarea unei descrieri foarte deosebite a lucrărilor prezentate în cadrul acestor audiţii.
Mi-a plăcut abordarea stilurilor de muzică – foarte variate, din toate epocile istoriei muzicii şi, în al doilea rând, prezentarea acestor piese e succintă, este la obiect şi cred că merge exact pe fixarea cunoştinţelor, mai ales că reuşeşte să capteze foarte bine atenţia elevului prin concursuri”.
„Am fost mereu cu gândul la copiii de la clasa unde sunt dirigintă. Şi, ulterior, ocupându-mă de toate proiectele care se derulează în şcoală, le-am spus şi colegelor mele, pentru că nu mai făcusem această activitate cu ei până acum. Din cât îi cunosc eu, mă gândeam că nu ascultă muzică clasică acasă şi-atunci m-am gândit să încerc să-i apropii de anumite valori pe care cred eu că le transmite acest gen muzical. Cred că proiectul a fost util”.
„Proiectul a fost o idee extraordinară. În primul rând, noi avem nevoie de foarte multe instrumente care să ne ajute pe noi să obişnuim copilul să asculte muzică. Pentru noi, sincer, a fost mană cerească să avem la dispoziţie în primul rând o bază materială – audiţiile acestea pe care ni le-aţi oferit şi pe care noi am putut să le folosim în fiecare oră chiar şi, bineînţeles, acele explicaţii pentru audiţii, care i-au făcut pe copii să înţeleagă mult mai bine ce s-a întâmplat de-a lungul timpului în muzică”.
Cristina Comandaşu, redactor şef Radio România Muzical, coordonatoarea proiectului: „Nu cred în ideea destul de vehiculată că actul cultural autentic nu-şi mai găseşte locul între preocupările generaţiei tinere de astăzi; cred cu tărie că cei mici sunt exact aşa cum îi creştem noi, cei mari. Muzică clasică nu este doar un moft, ci o expresie a unei întregi civilizaţii, Reperul într-o lume sonoră din ce în ce mai alambicată.
De aceea, este esenţial ca cei mici să ajungă să cunoască acest reper nu doar învăţând despre portative, diezi şi tonalităţi, ci ascultând efectiv muzica, deschizându-se astfel spre un univers în care, ei înşişi mărturisesc, găsesc relaxare, linişte sau pur şi simplu, altceva decât cotidianul.
De aceea mă bucur că proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică are ecouri pozitive în şcoli. Şi sunt recunoscătoare faţă de profesorii care s-au implicat; fără munca lor, şi eforturile mele de a selecta, comenta şi comunica piesele din proiect, ar fi fost inutile”.