FRIENDSHIP SEASON -it never gets old – stagiunea 2016 – 2107
Publicat de Cosmin Meca, 13 octombrie 2016, 16:02
În stagiunea 2016 / 2017, Filarmonica „Oltenia” transpune, prin intermediul muzicii, o nouă poveste, a prieteniei, pe care am numit-o, simplu, Friendship Season. Vineri seara, timp de 8 luni, pe scena Filarmonicii vor urca prieteni muzicieni, iubirea/amiciția regăsindu-se în tematica unor lucrări interpretate în această stagiune. Fiecare artist ve veni însoțit de un prieten muzician, concertele având un plus de încărcătură emoţională, datorită legăturii speciale, de dincolo de scenă, dintre protagonişti.
Vor evolua atât interpreți stabiliți de multă vreme în străinătate, cât și tineri aflați temporar la studii sau cursuri de perfecționare, al căror aport la „coloristica” tot mai luxuriantă a vieții muzicale craiovene nu poate fi trecut cu vederea. În stagiunea 2016-2017, vor fi prezenţi pe scena Filarmonicii: Nicolae Moldoveanu (dirijor, Elveția), Rebeca Omordia (pianistă, Anglia), Mihai Diaconescu (pianist, Finlanda), Dan Atanasiu (pianist, Canada), Ovidiu Marinescu (violoncelist, S. U. A.), Luiza Borac (pianistă, Germania), Veronica Iovan (soprană, S. U. A.), Mihnea Ignat (dirijor, Spania), Adela Liculescu (pianistă, Austria), Ludovic Armin Cora (oboist, Luxemburg), Remus Azoiței (violonist, Anglia), Mirabela Dina (pianistă, Germania), Teresa Beldi (violoncelistă, Germania), Vlad Stănculeasa (violonist, Spania), Elena Moșuc (soprană, Elveția), Dana Radu (pianistă, Brazilia), Liviu Prunaru (violonist, Olanda), Constantin Sandu (pianist, Portugalia), Matei Corvin (dirijor, Africa de Sud)
Joi seara, în preziua concertului, vor avea loc, sub titulatura amiTEA, întâlnirile publicului cu muzicienii invitați în Friendship Season. Astfel, vom decoperi cum conexiunile între talente dau viață unor proiecte unice, create prin muzică și pentru muzică. Și cum dorim să împărtășim lucrurile frumoase cu prietenii, Friendship Season este o mărturie că prietenia, ca și muzica clasică, nu se demodează niciodată. „Se poartă”, prin urmare, în această stagiune, a prieteniei, să ascultăm muzica simfonică împreună cu prietenii şi, mai mult decât atât, să ne (re)împrietenim cu muzica, să aducem prieteni sau să legăm noi prietenii la Filarmonică
VINERI, 14 OCTOMBRIE 2016, ORA 19:00 – Deschiderea stagiunii
Concert simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: NICOLAE MOLDOVEANU (ELVEȚIA)
SOLIST: DANIEL PODLOVSCHI (vioară)
În program:
Carl Maria von Weber: Uvertura „Euryanthe”, J. 291
Wolfgang Amadeus Mozart: Concertul nr. 7 în Re major, K. 271i
(cadențe de George Enescu)
Richard Strauss: Fantezia simfonică „Aus Italien”, op. 16 (primă audiție)
Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (1)
VINERI, 21 OCTOMBRIE 2016, ORA 19:00
Concert vocal-simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ ȘI CORALA ACADEMICĂ
ALE FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: ALEXANDRU IOSUB
SOLISTĂ: REBECA OMORDIA (pian)
Maestru de cor: PAVEL ȘOPOV
În program:
Ludwig van Beethoven: Concertul nr. 3 în Do minor pentru pian și orchestră, op. 37
Shirley Thompson: „New Nation Rising”, a 21 Century Symphony (primă audiție)
Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (2)
VINERI, 28 OCTOMBRIE 2016, ORA 19:00
Concert simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: GIAN LUIGI ZAMPIERI (ITALIA)
SOLIST: DAN ATANASIU (pian)
În program:
Robert Schumann: Uvertura „Manfred”, op. 115
Manuel de Falla: „Nopți în grădinile Spaniei” pentru pian și orchestră, G. 49
Johannes Brahms: Uvertura tragică, op. 81
Johannes Brahms: Variațiuni pe o temă de Haydn, op. 56a
Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (3)
VINERI, 4 NOIEMBRIE 2016, ORA 19:00
Concert vocal-simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ ȘI CORALA ACADEMICĂ
ALE FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: GIAN LUIGI ZAMPIERI (ITALIA)
SOLIȘTI: MIHAI DIACONESCU (pian), STANCA MARIA MANOLEANU (soprană), SORANA NEGREA (mezzosoprană), IONUȚ BOANCHEȘ (tenor), IUSTINIAN ZETEA (bas)
Dirijor cor: MANUELA ENACHE
În program:
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Uvertura „Ruy Blas”, op. 95
Wolfgang Amadeus Mozart: Concertul nr. 24 în Do minor pentru pian și orchestră, K. 491
Anton Bruckner: „Te Deum” în Do major pentru soliști, cor și orchestră
Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (4)
VINERI, 9 DECEMBRIE 2016, ORA 19:00
Concert simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: ROBERT GUTTER (S.U.A)
SOLIST: OVIDIU MARINESCU (violoncel)
În program:
Piotr Ilici Ceaikovski: Uvertura „Furtuna”, op. 18
Variațiuni pe o temă rococo pentru violoncel și orchestră, op. 33
Suita nr. 3 în Sol major pentru orchestră, op. 55
Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (5)
VINERI, 16 DECEMBRIE 2016, ORA 19:00
Ziua Filarmonicii „Oltenia” – 112 ani de la primul concert al Societății Filarmonice din Craiova
Concert vocal-simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ ȘI CORALA ACADEMICĂ
ALE FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: GIAN LUIGI ZAMPIERI (ITALIA)
SOLISTĂ: LUIZA BORAC (pian)
Dirijor cor: MANUELA ENACHE
În program:
Carl Philipp Emanuel Bach: Sinfonia Wq. 183, nr. 1 în Re major
Wolfgang Amadeus Mozart: Concertul nr. 21 în Do major pentru pian și orchestră, K. 467
Georg Friedrich Haendel: Oratoriul „Messiah” pentru cor și orchestră (fragmente)
Wolfgang Amadeus Mozart: Motetul „Ave verum corpus” pentru cor, orchestră și orgă, K. 618
Joseph Haydn: „Te deum” în Do major pentru cor, orchestră și orgă
Joseph Haydn: „Die Himmel erzählen” din oratoriul „Creațiunea” pentru cor, orchestră și orgă
Preţuri bilete: 30 lei; 20 lei (pensionari), 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (6)
MIERCURI, 21 DECEMBRIE 2016, ORA 19:00
JOI, 22 DECEMBRIE, ORA 19:00
VINERI, 23 DECEMBRIE, ORA 19:00
Concert extraordinar de Crăciun
ORCHESTRA SIMFONICĂ ȘI CORALA ACADEMICĂ
ALE FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: JASON TRAMM (S.U.A.)
SOLISTĂ: VERONICA IOVAN (soprană)
Maestru de cor: PAVEL ȘOPOV
Preţuri bilete: 35 lei; 25 lei; concert în abonament (7)
NICOLAE MOLDOVEANU
Dirijorul Nicolae Moldoveanu s-a născut în România şi a studiat simultan vioara şi pianul încă de la o vârstă fragedă. Pregătirea de specialitate în domeniul dirijatului a continuat-o în Germania, Marea Britanie şi Elveţia, obţinând cetăţenia elveţiană şi stabilindu-se apoi la Zürich. În 1982 şi-a început cariera muzicală în calitate de violonist, activând ulterior ca dirijor la Altmarkt Theatre în Germania.
Acumulând o vastă experienţă profesională, în 1998 a fost desemnat dirijor principal al English Sinfonia, din 2002 bucurându-se de statutul de dirijor-invitat permanent al ansamblului London Mozart Players.
Printre demersurile sale recente se inlud colaborările de excepţie cu soprana Angela Gheorghiu (la Orchestra Operei Regale), dar şi cu apreciatul ansamblu Royal Philharmonic Orchestra. Totodată, maestrul Nicolae Moldoveanu a realizat memorabile versiuni interpretative ale operei Don Giovanni (la Opera Naţională din Ţara Galilor) şi baletului Coppélia (la Royal Ballet), debutând în 2001 la Opera canadiană cu o nouă montare scenică a operei Idomeneo şi repurtând succese deosebite în 2004 la Opera din Dallas.
DANIEL PODLOVSCHI
Debutul său solistic a avut loc la frageda vârstă de şapte ani, interpretând Concertul în La minor de Vivaldi, pe scena Teatrului Naţional din Iaşi. În 1960, a absolvit Conservatorul din Bucureşti, la clasa profesorului Avakian, remarcându-se printre cei mai talentaţi violonişti din generaţia sa.
Violonistul Daniel Podlovschi a urmat studii postuniversitare la Moscova, cu Iuri Iankelevici; în 1969, la recomandarea lui Isaac Stern, a obţinut o bursă la Juilliard School of Music din New York, la clasa legendarului pedagog american Ivan Galamian. În S. U. A. (la Detroit) a participat şi la cursurile de măiestrie artistică susţinute de Itzhak Perlman. În perioada studiilor de peste ocean a predat muzica de cameră la Colegiul “Sarah Lawrence” din statul New York.
Reputatul interpret este un virtuoz al viorii în cel mai înalt şi mai adânc sens al cuvântului; sunetul său este amplu, generos, tehnica perfect pusă la punct. Mai mult încă, este un muzician şi un artist care se bucură de un imens şi binemeritat prestigiu.
Daniel Podlovschi face parte din lumea aristocraţiei româneşti. Este un muzician de un autentic profesionalism. “Daniel Podlovschi este probabil cel mai în vârstă violonist din România. Are ceva din eleganţa interbelică, o atitudine care ne aminteşte de atmosfera Austriei strălucitoare”. (Florentina Toniţa)
Opera romantică în patru acte, Euryanthe, a fost prezentată în premieră la Kärntnertortheater, (Viena, 25 octombrie 1823). Prin scriitura muzicală complexă, armoniile sale îndrăzneţe şi orchestraţia bogată, Weber îl anticipă pe R. Wagner. Cu toate că libretul Wilhelminei Christiane von Chézy (inspirat de subiectul romanului cavaleresc francez,“Histoire de Gérard, Comte de Nevers et de Rethel, et de la très vertueuse et sage princesse Euriant de Savoye, sa mye”) este slab şi confuz, opera s-a bucurat de aprecierea publicului, datorită exclusiv forţei expresive a muzicii.
***
Concertul nr.7 pentru vioară şi orchestră de Mozart face parte din repertoriul mai multor violonişti – George Enescu, marele nostru muzician, a creat pentru acest concert cadenţe pentru fiecare parte, cadenţe „rămase de neînlocuit (…) integrate perfect în lucrare (…) cu valoare intrinsecă din punct de vedere muzical, neurmărind prin pasaje evidenţierea virtuozităţii violonistului”. (Garbis Avachian)
***
În ceea ce priveşte muzica lui R. Strauss, specialiştii evidenţiază „deosebita însuşire de a imprima creaţiilor sale o căldură firească şi un cuceritor avânt emoţional” (Ernst Krause). Fantezia simfonică „Aus italien” (Impresii din Italia) a fost scrisă în tinereţe (la 23 de ani) și „cuprinde impresiile ce le-am resimţit la Roma şi Neapole în faţa acelor neasemuite frumuseţi pe care natura le oferă aici cu atâta dărnicie”. (R. Strauss)
Partea întâi, „Campagna” (Andante), se constituie într-un tablou al liniştii de la ţară şi contemplării admirative, pentru ca în a doua parte, „Ruinele Romei” (Allegro molto con brio), sonorităţile trompetelor să impună o temă „în salturi”, pe care o putem considera ca o temă „ a naturii”. Cea de a treia parte, „Pe ţărmul din Sorrento” (Andantino), o „mostră” a cantabilităţii de rară nobleţe, se desfăşoară sub imperiul evocărilor descriptive, de un farmec sonor apropiat stilului impresionist; o muzică de un colorit pictural. Finalul, „Viaţa populară napolitană” (Allegro molto presto), constă dintr-o muzică sclipitoare, de o exuberanţă tipic „italiană”; canţoneta „Funiculi – Funicula” cucereşte ascultătorii cu dinamica ei copleşitoare, apoteotică.