Stenogramele ședințelor de guvern declasificate
Publicat de Cosmin Meca, 5 februarie 2017, 18:33
SECRETARIATUL GENERAL AL GUVERNULUI NECLASIFICAT
Nr. 20E/92 din 05.02.2017 Ex. unic
(extras1) din nr.01434 din 20.05.2016)
E X T R A S
din Stenograma şedinţei Guvernului din 18 mai 2016
PARTEA a II-a
I – PROIECTE DE ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
1.PROIECT DE ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală
(Partea a II-a – pct.I.1 pe ordinea de zi)
Dl. Dacian Julien Cioloş
Şi trecem la Partea a II-a.
Începem cu proiectul de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii 286/2009 privind Codul penal, a Legii 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru completarea articolului 31 alineatul (1) din Legea 304/2004 privind organizarea judiciară.
Doamna ministru, vă rog.
D-na Raluca Alexandra Prună
Vă mulţumesc, domnule prim-ministru.
Stimaţi colegi, Legea 135/2010 privind Codul de procedură penală a intrat în vigoare la 1 februarie 2014. Ulterior acestei date, Curtea Constituţională a admis mai multe excepţii de neconstituţionalitate, invocate în legătură cu diferite texte din Codul de procedură penală.
Obligaţia de la lege este ca în momentul în care o dispoziţie este declarată neconstituţională, în 45 de zile, textul declarat neconstituţional să fie adus în conformitate cu cerinţele Curţii.
Unele dintre textele din Codul de procedură penală în legătură cu care au fost pronunţate decizii ale Curţii prin care s-au admis excepţii de neconstituţionalitate au fost puse în acord cu textele Constituţiei prin intervenţii legislative sub forma unor legi sau ordonanţe de urgenţă.
În 2014, fără a intra foarte mult în istorie, s-a adoptat o ordonanţă de urgenţă care nu a preluat toate modificările aduse… cerute de Curtea Constituţională, ci numai câteva modificări, considerate la acel moment mai importante.
De ce ordonanţă de urgenţă acum? Pentru că suntem la doi ani de când s-a adoptat acest Cod şi suntem dincolo de cele 45 de zile în care trebuia să punem în acord numeroase texte.
La momentul iniţierii prezentei ordonanţe de urgenţă, avem un număr semnificativ de decizii ale Curţii prin care, cum am spus, au fost admise excepţii de neconstituţionalitate, care nu au fost urmate de intervenţii legislative şi această situaţie determină dificultăţi majore şi, îndrăznesc să spun, chiar sincope în activitatea organelor judiciare, care sunt în situaţia în care nu pot avea un Cod de procedură penală după care să judece, ci au un Cod împreună cu un teanc de decizii ale Curţii, pe care trebuie să le citească pentru a putea face aplicarea legii în această ţară.
Avem peste 20 de decizii ale Curţii Constituţionale cu impact semnificativ asupra Codului de procedură penală şi care impun intervenţii importante asupra unor instituţii legislative – le-am detaliat în nota de fundamentare, nu am să fac decât să le citesc:
– vorbim de participarea procurorului sau a unor părţi în procesul penal la unele etape procedurale;
– procedura soluţionării plângerii împotriva soluţiilor procurorului;
Acestea sunt decizii ale Curţii Constituţionale din 2014. Suntem la doi ani, deci, dincolo de 45 de zile.
– procedura acordului de recunoaştere a vinovăţiei;
– necesitatea reglementării unor căi de atac;
– necesitatea redactării unor texte clare şi previzibile;
– clarificarea unor competenţe;
– renunţarea la urmărirea penală.
Şi m-aş opri asupra acestui punct: renunţarea la urmărirea penală a fost declarată, în acest an, neconstituţională de către Curte şi, la momentul la care noi discutăm, suntem în situaţia în care, de exemplu, dacă ai furat un salam din Carrefour, procurorul nu poate renunţa la urmărirea penală, trebuie… şi nu ştie ce să facă şi, prin urmare, este necesară o intervenţie. Se adună dosarele, vorbim de peste 100.000 de dosare, anul trecut, în care s-a renunţat la urmărirea penală, în considerarea faptului că fapta nu prezintă un pericol social atât de mare.
Iar acum, în acest moment, suntem la trei luni de când s-a adoptat această decizie, s-a publicat decizia Curţii, şi dosarele se acumulează la Parchet, neavând un text care să prevadă trimiterea lor pentru confirmare în instanţă.
În afară de aceste modificări, prin ordonanţa de urgenţă transpunem şi un număr destul de mare de directive, al căror termen de transpunere este şi el foarte vechi şi demult depăşit.
Am să citesc directivele:
Directiva privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor şi pornografiei infantile, care trebuia transpusă în 2013 – suntem în 2016.
Mai avem Directiva privind dreptul la informare în cadrul procedurilor penale, publicată în 2012, la 1 iunie 2012. Trebuia să fie transpusă la 1 iunie 2014 – suntem în 2016.
Directiva privind protecţia mediului prin intermediului dreptului penal.
Directiva de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii.
Directiva privind protecţia prin măsuri de drept penal a monedei euro şi a altor monede împotriva falsificării.
Şi, în fine… Nu, şi aceasta este ultima.
Mai avem, în fine, un număr de situaţii în care, din cauza necomunicării măsurilor naţionale de transpunere la Comisie, suntem în situaţia în care riscăm proceduri judiciare în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Faţă de toate aceste considerente… aş mai… dacă îmi îngăduiţi, aş mai spune două cuvinte cu privire la faptul că ordonanţa preia texte care sunt la acest moment în dezbatere, în varietate, în Parlament, fie la Senat, fie la Cameră.
Sunt trei proiecte de legi care sunt acolo discutate şi, în cele şase luni de mandat de când mi-am preluat acest mandat, nu am reuşit, din păcate, să avansăm foarte mult.
Pentru acest motiv propun o ordonanţă de urgenţă, dar nu numai.
În discuţiile pe care le-am avut cu deputaţii şi cu senatorii, au fost cerinţe de a uni toate propunerile legislative care au fost făcute pe măsură ce Curtea adoptă decizii şi publică decizii de neconstituţionalitate, de a le uni pe toate într-un proiect, astfel încât să putem discuta într-un mod coerent despre aceste modificări.
Nu a fost posibil acest lucru la nivel parlamentar şi atunci, credem că cea mai simplă soluţie, şi soluţia judicioasă pentru sistemul judiciar, care trebuie să aibă un cadru legislativ predictibil, şi pentru cetăţean, că vorbim şi de cetăţeni, este promovarea unui proiect de ordonanţă de urgenţă.
În proiectele care rămân la Parlament, Ministerul Justiţiei va indica, va face precizarea procedurală că modificările depuse de-a lungul timpului şi în termene de Ministerul Justiţiei în ultimii doi ani şi jumătate rămân fără obiect, ceea ce nu împiedică Parlamentul să dezbată, în continuare, textele, dacă va dori, însă va trebui să le raporteze la textele care rezultă din această ordonanţă de urgenţă.
În fine, sunt câteva texte care sunt în Parlament şi pe care nu le-am preluat în această ordonanţă, pentru că sunt soluţii care nu sunt susţinute de Ministerul Justiţiei şi vom face această precizare în cadrul procedurii legislative din Senat.
Şi, în fine, există un proiect care a fost adoptat de Senat şi amendamentele senatorilor se dezbat. Nici pe acelea nu le vom… nu le-am introdus aici, nu sunt ale Ministerului Justiţiei, ele continuă să rămână în dezbatere şi Ministerul Justiţiei le va susţine, sau nu, în funcţie de caz, în Parlament.
Cam asta. Nu am să intru în detalii, că sunt numeroase instituţii, aproape că avem jumătate de Cod aici, dacă îmi îngăduiţi, şi pentru acest motiv, nu avem soluţie, vă rog să aprobaţi această ordonanţă de urgenţă.
Mulţumesc.
Dl. Dacian Julien Cioloş
Mulţumesc. Deci, înţeleg că am preluat, pe de o parte, decizii ale Curţii Constituţionale, precum şi anumite modificări care sunt în dezbatere în Parlament şi cu care Ministerul Justiţiei este de acord.
Şi o a treia categorie, alinieri la directive sau, da, introducerea unor… transpunerea unor directive europene. OK.
Te rog, Violeta.
D-na Victoria-Violeta Alexandru
Faţă de… Mulţumesc, în primul rând.
Faţă de pledoaria doamnei ministru, absolut justă şi pe nişte argumente de necontestat, simt nevoia, însă, să spun că acest lucru înseamnă că pentru toţi colegii din celelalte ministere este posibil a se veni cu proiecte de ordonanţă, întrucât tot ce facem în acest moment are caracter de urgenţă, adică, mi-e greu să mai pledez faţă de fiecare dintre colegii cărora le trimit, săptămânal, o serie de mesaje, cum că la ei nu ar trebui să se întâmple prin ordonanţă de urgenţă, pentru că nu e aşa de important, sau nu.
Evident, fiecare iniţiator îşi asumă şi, repet, doamna ministru a făcut o pledoarie absolut corectă vizavi de anumite lucruri care trebuiau să se întâmple de mai multă vreme. Sunt conştientă că suntem la jumătatea mandatului, dar, în acelaşi timp, sunt responsabilă să aduc la această masă şi această perspectivă, a faptului că ne-am angajat şi la un proces care se numeşte „bună guvernare” şi în temeiul căruia ar trebui să fim atenţi la modul în care reglementăm prin ordonanţă de urgenţă.
Decizia ne aparţine nouă, ca şi echipă.
Repet, sunt conştientă că suntem la jumătatea mandatului şi că timpul trece foarte repede, dar o să vă rog să-mi permiteţi să aduc pe masa noastră şi această perspectivă, pentru că aşa mi-aţi cerut să-mi exercit mandatul, cu corectitudine.
Mulţumesc.
Dl. Dacian Julien Cioloş
Da, sigur, ne-am angajat la lucrul ăsta şi, în continuare, susţin că trebuie să evităm să dăm ordonanţe de urgenţă punctuale, prin care să ne rezolvăm o problemă sau alta, împotriva intereselor altora. Şi mai ales, pe subiecte care trebuie dezbătute în Parlament.
Pe de altă parte, am spus că, de fiecare dată atunci când e nevoie de un act normativ sau de o modificare a unui act normativ în interesul larg al cetăţenilor, care poate să fie argumentat prin acest interes al cetăţenilor, modificarea respectivă o să ne-o asumăm şi o să o asumăm public, cu publicarea propunerii respective şi cu argumentare.
Deci, în continuare, facem diferenţă între a trece prin ordonanţă de urgenţă orice proiect de lege doar pentru a-l putea afişa că e realizarea noastră, sau a trece prin ordonanţă de urgenţă modificări ale legislaţiei care, cu cât sunt făcute mai repede, cu atât beneficiul direct, imediat, e mai rapid.
Şi în cazul ăsta, doamna ministru a explicat despre ce e vorba – dincolo de faptul că avem transpuneri de directive europene, dincolo de faptul că avem transpuneri ale unor decizii ale Curţii Constituţionale, care deja sunt depăşite de termen, noi am discutat, eu ţin minte, şi cu Parlamentul, la începutul mandatului, ideea că Parlamentul va accelera procesul de dezbatere pe anumite modificări ale Codului penal şi Codului de procedură penală, pentru că e o aşteptare mai mare, de mai multă vreme.
Se pare că nu s-a întâmplat, din diferite motive. Perspectivele pentru a face asta în următoarele luni sunt reduse, dată fiind campania electorală şi atunci eu înţeleg şi o susţin pe doamna ministru, care şi-a asumat aceste decizii.
Şi la fel facem cu celelalte proiecte de ordonanţă, punct cu punct, aşa cum am spus, caz cu caz, le discutăm şi, acolo unde există argumente, da, ne asumăm, pentru că suntem un executiv care trebuie să şi livreze rezultate şi, în limita în care aceste proiecte de acte normative sunt de interes general, şi nu de interes particular, adoptăm acest proiect de ordonanţă.
Cum a fost şi, data trecută, acel proiect de ordonanţă cu referendumul la nivel local, de exemplu, care, sigur, la fel, poate să vină cineva cu argumentul că în democraţie modificarea unei astfel de legi trebuie făcută de Parlament. Pe de altă parte, a existat justificarea clară, şi atunci ne-am asumat decizia respectivă. Dar e foarte bine că aţi subliniat asta.
Domnule ministru.
CASETA 2
Dl. Petre Tobă
Da. Vă mulţumesc, domnule prim-ministru.
Şi noi susţinem nevoia unei ordonanţe de urgenţă, pentru că, în anumite domenii, ca urmare a deciziilor Curţii Constituţionale a intervenit un blocaj în înfăptuirea actului de justiţie.
Aş vrea, totuşi, să subliniez – şi am discutat cu doamna ministru – având în vedere faptul că, pe lângă foarte buna colaborare existentă între ministerele noastre, faptul că mai mult de 95 la sută din urmărirea penală se efectuează de către Poliţie, de către subordonaţii Ministerului Afacerilor Interne, apreciem ca în viitor ar fi util ca Ministerul Afacerilor Interne să fie avizator vizavi de toate aceste modificări ale Codului penal şi ale Codului de procedură penală şi, inclusiv, faptul că au mai rămas aspecte care trebuie clarificate.
Am avut o discuţie cu doamna ministru şi a rămas ca în perioada următoare să constituim un grup de lucru la nivelul celor două ministere ca să clarificăm şi celelalte aspecte care nu sunt prinse în această ordonanţă de urgenţă.
Mulţumesc mult.
Dl. Dacian Julien Cioloş
Da, mulţumesc, am luat notă. Dacă cineva mai are întrebări sau observaţii?
Dacă nu, vă propun să adoptăm acest proiect de ordonanţă.
Mulţumesc.
(Aprobat)
1) declasificat la data de 05.02.2017
GUVERNUL ROMÂNIEI
SECRETARIATUL GENERAL AL GUVERNULUI
Nr.20E/93 din 05.02.2017
S T E N O G R A M A
şedinţei de Guvern din data de 31 ianuarie 2017
– Şedinţa a început la ora 21:30
CASETA 1
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Bună seara!
Avem ordinea de zi de astăzi începând cu Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2017, Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, Proiectul de lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017. Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2017-2019.
Dacă mai sunt alte … da, domnule ministru.
Dl. Alexandru-Răzvan Cuc
Domnule prim-ministru, vă rog să fiţi de acord să introducem astăzi pe ordinea de zi Proiectul de Hotărâre de guvern pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar cu metroul pentru elevi şi studenţi ca urmare a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr.2 din 2017.
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Bine.
Aveţi toate avizele?
Dl. Alexandru-Răzvan Cuc
Da, au fost preluate toate avizele şi observaţiile şi de la Justiţie şi de la Finanţe şi Consiliul Legislativ.
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
În regulă.
Deci nu avem discuţii, proceduri, avize, totul e… da? Bun.
I – PROIECTE DE LEGI
- PROIECTUL LEGII bugetului de stat pe anul 2017
(pct.I.1 pe Ordinea de zi)
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Primul punct.
Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2017, sunt toate avizele, cred.
Dl. Viorel Ştefan
Domnule prim-ministru, sunt toate avizele. Mai fac precizarea că prin dimensionarea bugetului şi aritmetica bugetară a făcut ca unele din limitele aprobate să varieze în plus sau în minus prin adoptarea proiectului de lege astăzi, aceste limite devin definitive în construcţia bugetară.
În regulă.
Dacă sunt discuţii?
Dacă nu, adoptat.
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
În paranteză, fie spus, azi a avut loc şi şedinţa CSAT, s-a primit şi avizul favorabil de la CSAT şi nu, nu e adevărat şi spun lucrul ăsta pe bandă, ca să rămână, nici eu, nici domnul ministru al finanţelor nu am semnat vreun angajament, cum că trebuie să facem ceva la rectificare. Sigur, sigur atâta timp cât instituţiile pot funcţiona în limitele pe care le-am dat e una, în momentul în care nu mai pot funcţiona este cu totul altceva.
Dar nu există niciun angajament scris că am văzut tot felul de lucruri de tipul acesta şi vroiam să clarific aceste chestiuni.
(Aprobat)
- PROIECTUL LEGII bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017
(pct.I.2 pe Ordinea de zi)
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Punctul 2 pe ordinea de zi – Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017. Sunt toate avizele, domnule ministru?
Dl. Viorel Ştefan
Avem toate avizele.
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Mulţumesc.
Dacă sunt observaţii? Dacă nu, adoptat.
(Aprobat)
3.PROIECTUL LEGII pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017
(pct.I.3 pe Ordinea de zi)
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Proiect de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017. Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2017-2019.
Aveţi toate avizele?
Dl. Viorel Ştefan
Avem toate avizele, domnule prim-ministru.
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Dacă sunt observaţii? Nu?
Adoptat.
(Aprobat)
6.PROIECTUL DE HOTĂRÂRE pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi
(pct.1 pe Ordinea de zi suplimentară)
Dl. Sorin Mihai Grindeanu
Domnule ministru, vă rog.
Dl. Alexandru-Răzvan Cuc
Mulţumesc, domnule prim-ministru.
Foarte scurt, urmare aprobării OUG nr.2 din 2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative prin care au fost aduse completări la Legea nr.1 din 2011 a educaţiei naţionale, în sensul acordării unor facilităţi suplimentare studenţilor, respectiv gratuitatea la transporturi intern feroviar la toate categoriile de trenuri clasa a doua, s-a elaborat actualul proiect de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi.
Pe scurt, actul normativ stabileşte următoarele aspecte:
– rangul de tren şi clasa la care se acordă reducerea de transport;
– modalitatea de decontare a contravalorii călătoriilor efectuate de către elevi şi studenţi;
– acordarea gratuităţii la transportul pentru elevii orfani şi studenţii cu cerinţe educaţionale speciale precum şi cei pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială;
– diversificarea ofertei tarifare a operatorului de transport cu metroul pentru elevii şi studenţii, acesta incluzând pe lângă abonamentul lunar cu reducere de 50% şi restul de titluri de transport.
Categoriile pentru care se aplică ştiţi foarte bine, au fost enunţate şi în Ordonanţa 2.
Au fost obţinute avizele şi au fost preluate observaţiile.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Mulţumesc.
Dacă există observaţii.
Dacă nu, adoptat.
Dl. Răzvan Alexandru Cuc
Şi de la CL au fost preluate. Au fost preluate.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Absolut tot.
Dacă nu, adoptat.
(Aprobat)
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Vă rog, domnule ministru.
Dl. Florin Iordache
Domnule prim-ministru, vă rog să suplimentăm ordinea de zi cu trei proiecte.
Este vorba, primul dintre ele, sau două dintre ele fac parte din pachetul de legi care vizează evitarea unei hotărâri pilot de la CEDO. Şi aici discut de proiectul de lege privind graţierea unor pedepse. Nu am avut nevo… Cel de al doilea este proiect de lege pentru completarea Legii 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate. La acest proiect de lege am avizul domnului ministru de externe, domnul Meleşcanu.
Şi cel de-al treilea, vă rog să suplimentăm şi cu cel de-al treilea. Este vorba de proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Am înţeles.
Domnule ministru, aveţi toate avizele?
Dl. Florin Iordache
Bineînţeles.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Toate procedurile care sunt cerute?
Dl. Florin Iordache
Da domnule prim-ministru.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Sunt îndeplinite?
Dl. Florin Iordache
Da.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Domnule secretar general, toate lucrurile sunt îndeplinite, toate avizele?
Dl. Mihai Busuioc
Domnule prim-ministru din punct de vedere tehnic toate avizele sunt luate.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Mulţumesc.
4.PROIECTUL LEGII pentru graţierea unor pedepse
(pct.2 pe Ordinea de zi suplimentară)
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Proiect de lege pentru graţierea unor pedepse.
Dacă există observaţii?
Dacă nu, adoptat.
(Aprobat)
5.PROIECTUL LEGII pentru completarea Legii nr.254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
(pct.3 pe Ordinea de zi suplimentară)
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Proiect de lege pentru completarea Legii 254 din 2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare.
Dl. Florin Iordache
În regim de urgenţă, amândouă, domnule prim-ministru.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
O să spun.
Dacă există observaţii? Dacă nu, adoptat. Vă rog în regim de urgenţă cele două proiecte de legi să fie transmise către Parlament.
(Aprobat)
7.PROIECT DE ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ pentru modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală
(pct.4 pe Ordinea de zi suplimentară)
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
Proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală.
Aveţi toate avizele, absolut tot, domnule ministru?
Dl. Florin Iordache
Da.
Dl. Sorin-Mihai Grindeanu
În regulă. Dacă există observaţii? Dacă nu, adoptat.
Vă mulţumesc.
(Aprobat)
Sursa: gov.ro