UE pregăteşte o “listă neagră” şi amenzi uriaşe pentru producătorii cu standarde duble
Publicat de Cosmin Meca, 14 aprilie 2018, 09:35
Oficialii europeni pregătesc amenzi de milioane de euro pentru producătorii din Uniune care practică un dublu standard pentru marfa lor.
Ei vor fi penalizați cu 4 la sută din cifra de afaceri dacă vând sub aceeași etichetă două produse care de fapt sunt diferite.
Aceeaşi firmă, acelaşi ambalaj, dar ingrediente, gramaje sau reţete diferite! Acest scenariu a fost demonstrat în repetate rânduri, anul trecut, prin teste de laborator. Unul dintre produsele analizate a fost un suc vândut şi în Germania, şi la noi în ţară.
Cristian Stănoiu, director laborator: „La suc am testat un parametru de toxicitate şi avem 0,11 la produsul din România şi 0,007 la cel din Germania… Germania sta mai bine la asta, că trebuie să fie cât mai mic. Rămâne o cenuşă pe care nici organismul nu o elimina”
Diferenţe au fost descoperite şi la săpunuri, parfumuri, carne, detergenţi sau pasta de dinţi. Astfel de analize s-au făcut în mai multe ţări din estul şi centrul Europei, şi constatările au fost asemănătoare. Uniunea Europeană a decis să ia măsuri şi a încheiat un regulament pentru protecţia consumatorilor. Aprobat de Comisia Europeană, acesta prevede ca firmele care practica dublul standard să fie amendate cu până la 4% din cifra de afaceri.
Irina Chiriţoiu, director Centrul European al Consumatorilor România: “Comisia europeană vrea să modifice directiva europeană privind practicile înşelătoare, pentru a le da autorităţilor din statelor membre puterea de a lua măsuri asupra acestor proprietari”
Aceste amenzi ar putea să devină publice, iar numele companiilor care practica dublul standard vor apărea pe o listă neagră.
Sorin Mierlea, preşedinte Asociația pentru Protecția Consumatorilor: ”În sfârşit, putem spune că dacă nu s-a făcut lumină de la Bucureşti, s-a făcut lumină de la Bruxelles. Este foarte important, ca printr-un document oficial, de a intra pe acest făgaş care până acum a fost luat ori în derâdere, a fost comentat sau luat în derâdere”
Comisia Europeană va înveşti şi un milion de euro într-un Centru Comun de Cercetare, unde produsele din toate ţările europene vor putea fi testate, după aceleaşi reguli.
Parlamentarii europeni au descoperit patru moduri în care companiile şi-au vândut produsele, cu acelaşi ambalajat, dar conţinut diferit. De multe ori, în ţările din est erau schimbate aromele şi chiar ingredientul principal sau gramajul. Au fost cazuri în care iniţial, pe piaţă a apărut un produs cu o calitatea superioară, iar pe parcus producătorii au schimbat reţetă şi au introdus ingrediente mai ieftine.
Propunerile Comisiei Europene urmează să fie discutate în Parlament şi în Consiliul European.
sursa: stirileprotv.ro