Consumatorii online nu vor mai fi discriminați pe motive de naționalitate sau loc de reședință
Publicat de Cosmin Meca, 3 decembrie 2018, 20:30 / actualizat: 30 ianuarie 2021, 11:01
Începând din 3 decembrie, consumatorii online nu vor mai fi discriminați pe motive de naționalitate sau loc de reședință. Regulamentul UE privind geoblocarea, intrat în vigoare, va ridica restricțiile și va facilita comerțul electronic în beneficiul consumatorilor și companiilor prin normalizarea accesului la preturi, vânzări și condiții de plată.
Aproape 40% din consumatorii din UE au încredere atunci când achiziționează bunuri sau servicii prin internet de la vânzători situați într-o altă țară a UE (Eurobarometru 397, 2015), în timp ce numai 19% din consumatori efectuează efectiv achiziții online dintr-o altă țară (date din 2015). Noile norme ale UE privind comerțul electronic vizează exploatarea acestei potențiale cereri transfrontaliere semnificative și crearea de noi oportunități pentru companii.
Astfel, vor fi eliminate obstacolele nejustificate precum redirecționarea către site-ul din țara consumatorului sau cerința de a plăti cu un card de debit sau de credit dintr-o anumită țară. Drept urmare, se va pune capăt discriminării online pe motive de naționalitate sau loc de reședință.
Nu doar consumatorii vor avea de câștigat, ci și companiile, printre beneficiile lor putând fi enumerate: asigurarea unui acces mai bun la produsele și serviciile oferite online; crearea unui nivel sporit de certitudine pentru companii și mai ales consolidarea încrederii consumatorilor; reducerea costurilor de tranzacționare și sarcina administrativă.
Ridicarea acestor restricții marchează un pas important pentru consolidarea Pieței Unice Digitale.
Ce este geoblocarea (geoblocking)?
Este o practică discriminatorie care împiedică accesarea unui magazin online găzduit într-un stat membru de către cetățenii unui alt stat membru, în esență îngrădind accesul la anumite servicii sau produse. Această practică este posibilă prin blocarea accesului la website-uri, refuzarea livrării sau aplicarea unor prețuri diferențiate în funcție de naționalitate, țară de reședință sau locația consumatorului. Sectoarele cele mai afectate sunt electronice, electrocasnice și hardware.