Muzeul Cărții și Exilului Românesc îl sărbătorește pe data de 23 aprilie pe artistul plastic Victor Cupșa, ce dă numele unei colecții aflate in patrimoniul muzeului.
Publicat de Cosmin Meca, 22 aprilie 2024, 20:43
Muzeul Cărții și Exilului Românesc îl sărbătorește pe data de 23 aprilie pe artistul plastic Victor Cupșa, ce dă numele unei colecții aflate in patrimoniul muzeului.
Colecția, donată în anul 2019 Bibliotecii Județene „Alexandru și Aristia Aman” de artistul francez de origine română Victor Cupșa, conține o serie de obiecte de artă și un fond documentar ce cuprinde corespondență, afișe, fotografii, publicații periodice, cataloage de expoziție și cărțile: „Chemin à travers tableaux: cahiers dꞌatelier” și „Solstice dꞌhiver” cu dedicația autorului pentru academicianul Basarab Nicolescu. Valoroasele tablouri: „Conferință de pace”, „Hipnoză” poartă semnătura cunoscutului artist de avangardă Victor Cupșa. De altfel, pictura în acuarelă pe hârtie – „Cocoș”, serigrafia cu titlul „Fereastră” și, deopotrivă, desenele din colecție, stau mărturie activității intens creatoare a donatorului.
Din Colecția „Victor Cupșa”, aflată la Muzeul Cărții și Exilului Românesc, face parte și materialul video: „Migrații sau exil”, realizat de Victor Cupșa și Mihaela Cristea, precum și articolul scris de Andre Bogdan, intitulat „Victor Cupșa, ou la tentation du Mont Analogue” în „Opus international”, 66/67, 1978, pp.73-77.
Victor Cupsa s-a născut la Dej, județul Cluj, la data de 23 aprilie 1932. În anul 1955 a absolvit cursurile Facultății de Medicină Veterinară din Arad. Cinci ani mai târziu, Victor Cupșa a abandonat în mod definitiv profesia de medic veterinar, pentru a se consacra în mod exclusiv domeniului picturii.
De altfel, în timpul studenției, Victor Cupșa a urmat în paralel cursurile Școlii de Desen și Pictură, pe care le-a continuat apoi la Oradea, sub îndrumarea sculptorului Iosif Fekete.
Primul său vernisaj, salutat de cronicari și critici de artă din presa românească și străină, a avut loc la Galeria Magheru din București, în 1962. Trei ani mai târziu, a expus lucrări de artă la Teatrul Mic din București și a primit Premiul Tinerei Picturi, datorită căruia i s-a acordat șansa de a reprezenta România la „A 4-a Bienală a Tinerilor Artiști” de la Paris. În acest context a luat decizia de a se stabili definitiv în capitala Franței.
Activitatea intens creatoare a pictorului român s-a reflectat în numeroasele expoziții de artă prezentate în cadrul unor muzee și galerii de prestigiu europene (Galeria „Zunini” din Paris, Muzeul de Artă Modernă din Paris, Galeria „Raymond Creuze” din Paris, Galeria „Sfinx” din Amsterdam, Galeria „Atelier Mensch” din Hamburg, Galeria Pictorilor Europeni de la Cannes, Galeria „Bourg-de-Four 19” de la Geneva, etc.). În 1970, expoziția personală găzduită de Muzeul de Artă Modernă din Paris, intitulată „Spațiu Metaobiectal” („L’Espace Metaobjectal”), a fost înscrisă în sfera „artei totale”.
Următorii ani ai exilului au fost punctați de numeroase inițiative artistice și expoziții personale. Victor Cupșa și-a continuat activitatea artistică până în 2004 când s-a retras la țară, în localitatea Rambouillet, unde și-a organizat și sistematizat o parte importantă din textele scrise de-a lungul timpului sub titlul „Caiete de atelier”.
În 2012, „Caietele de atelier” au văzut lumina tiparului la casa de editură numerică „Lettroplis” din Franța. Artistul aspiră la transcendența tragică, obsesia mitului, motivele folclorice geometrizante, găsește un sens inedit în icoanele moldovenești și accentuează vitalitatea culorii în geometricul basmelor.
Inspirat din tăramul spiritualității românești, artistul se înscrie în aria picturii europene moderne.