Un accident aviatic fatal trecut sub tăcere de forţele aeriene americane a dat naştere unor speculaţii intense privind proiectele Statelor Unite în materie de apărare aeriană.
5 septembrie 2017. Statul american Nevada. Ora locală 18.00. Un aparat de zbor pilotat de locotenent-colonelul Eric Schultz, unul dintre piloţii de top ai armatei americane, se prăbuşeşte la circa 160 de kilometri nord-vest de baza Forţelor Aeriene Nellis, aflată în zona de antrenament care găzduieşte şi celebra „Zonă 51“ („Area 51“ în engl.) – o bază secretă a armatei Statelor Unite. Pilotul, în vârstă de 44 de ani, moare. Forţele aeriene recunosc abia după trei zile că acesta a încetat din viaţă. Şi refuză să spună ce tip de aparat pilota. „Informaţiile despre tipul de aparat de zbor implicat sunt clasificate şi nu pot fi făcute publice“, a declarat maiorul Christina Sukach.
Un mod de abordare total diferit faţă de cel adoptat în cazul unui alt incident ce a avut loc în aceeaşi zonă, în aceeaşi săptămână. După un accident în care au fost implicate două avioane A-10, piloţii catapultându-se imediat, detaliile au fost date publicităţii în decurs de numai câteva ore, relatează „New York Post“.
În acest context, presa americană a ridicat numeroase semne de întrebare cu privire la motivele pentru care autorităţile au fost foarte reticente în a oferi informaţii despre accidentul aviatic soldat cu moartea pilotului Eric Schultz, inclusiv privind tipul de aparat de zbor implicat.
Pilotul Eric Schultz Foto: Lockheed Martin/NYP
S-a speculat că ar fi fost vorba despre controversatul avion „invizibil“ F-35, iar autorităţile ar fi încercat să muşamalizeze cazul pentru a nu strica şi mai mult reputaţia deja ştirbită a acestui aparat de zbor. Recent, au fost semnalate mai multe incidente în care au fost implicate avioane F-35 Lightning II. Potrivit sursei citate, s-au produs incendii la motor, iar un pilot chiar a fost rănit.
O reacţie a venit totuşi. Dar cu mare întârziere. „Pot spune cu certitudine că nu a fost un F-35“, a afirmat la sfârşitul săptămânii trecute şeful Statului Major al Forţelor Aeriene americane, generalul David L. Goldfein.
Totodată, autorităţile au precizat că aparatul de zbor respectiv era operat de o unitate care face cercetări aviatice. Ca urmare, ipotezele privind cele întâmplate s-au ţinut lanţ, mai ales că se spune că în „Zona 51“ se află mai toate tipurile de avioane.
Avion rusesc de ultimă generaţie?
Bunăoară, unii spun că ar putea fi vorba despre faimosul F-117 Nighthawk, un avion de atac folosit pentru a anihila apărarea aeriană a lui Saddam Hussein în primele minute ale operaţiunii „Furtună în Deşert“ din 1990. Deşi s-a renunţat la folosirea acestui tip de avion, unii pasionaţi de aviaţie ar fi surprins imagini în apropiere de „Zona 51“ care sugerează că acesta este folosit din nou.
Mai mulţi analişti au afirmat că acesta ar fi fost „reactivat“ pentru testarea unor tehnologii care fac invzibil pentru radare un aparat de zbor, în condiţiile în care noi senzori ruseşti şi chinezeşti ar fi anihilat avantajul avionului F-35. Totuşi, Forţele Aeriene ale SUA nu au recunoscut că F-117 este utilizat iar.
O altă variantă este că Statele Unite au intrat în posesia unuia dintre cele mai performante avioane de luptă ruseşti – Su-27P. Chiar dacă a fost dat în folosinţă pentru prima dată în 1985, acest avion stă la baza celor dezvoltate în ultima perioadă de către ruşi.
Cum un accident fatal în timpul pilotării unui astfel de aparat de zbor ar fi fost jenant pentru Pentagon, din ce în ce mai multe voci vorbesc pe un ton apăsat despre această ipoteză.
Zona secretelor
Dar, scrie „New York Post“, nu este exclus nici să fi fost vorba despre un bombardier american de nouă generaţie. În ianuarie 2016, Pentagonul a anunţat că a ales un nou model pentru înlocuirea vechii sale flote de bombardiere B-52, precum şi a celor B-1B.
Proiectul B-21 Raider derulat de Northrop Grumman ar fi în valoare de 55 de miliarde de dolari. Însă detaliile sunt strict secrete, inclusiv preţul real. Nu se ştie dacă există un prototip de B-21 care poate fi pilotat, însă, aproape sigur, dacă acesta există, testarea lui se face în secret într-o zonă precum cea în care a avut loc accidentul din 5 septembrie.
De asemenea, este posibil să fi fost testat un alt nou tip de avion. Totuşi, informaţii oficiale despre ce s-a întâmplat în urmă cu două săptămâni nu vor fi date publicităţii prea curând. Military.com estimează că ar putea dura chiar ani buni.
Tot ce se întâmplă în „Zona 51“, care s-a dezvoltat mult în ultima perioadă, rămâne învăluit în mister. Existenţa acestui perimetru, în care se testează noi tehnologii şi în care se spune că ar exista chiar şi OZN-uri, a fost recunoscută oficial de CIA (Agenţia Centrală de Informaţii a SUA) abia în 2013, deşi ar fi fost construit în anii 1940-1950.
sursa:adevarul.ro