Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile propune o valoare a tichetului „Rabla Plus” de 8.500 de euro, în 2025
Publicat de Puiu Vulea, 29 ianuarie 2025, 17:37
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile susţine majorarea subvenţiei acordate prin Programul „Rabla Plus” la un nivel de 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, vorbea despre o creștere la 6.000-7.000 de euro, cu condiția să existe sprijin politic pentru această măsură.
Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România. Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor (…) Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet’, susțin reprezentanții producătorilor și importatorilor de automobile, într-un comunicat de presă transmis, miercuri, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%).
Pe de altă parte, APIA apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul Rabla, o inițiativă pe care asociația o susține de mai bine de un an și jumătate.
În acest context, Asociația de profil susține un plan detaliat și predictibil pentru eliminarea treptată a subvenției acordate diferitelor tipuri de motorizări, prin Programul „Rabla”: excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028; excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029; eliminarea completă, începând cu anul 2030, a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.
O altă propunere a reprezentanților industriei se referă la dezvoltarea unui program „Rabla Comercial”, dedicat flotelor comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din România, precizează sursa citată.