Cel mai mare avion din lume
Publicat de Cosmin Meca, 3 decembrie 2016, 08:30
Antonov 225 sau An-225 Mriya este considerat cel mai mare avion din lume în serviciu activ, fiind cea mai mare şi mai grea aeronavă construită vreodată (mai mare decât un Airbus A380 și mai grea decât Hughes H-4 „Spruce Goose).
Aeronava a fost proiectată într-un timp record de 3 ani şi jumătate, pentru a transporta naveta rusească Buran iar numele Mriya(Мрiя) de la An-225’s Mriya(Мрiя) înseamnă în ucrainiana „Vis” (inspirație).
Aeronava a fost lansată la 21 decembrie 1988, fiind proiectată și construită de Antonov ASTC în Ucraina, avionul fiind revopsit în 2009 în culorile steagului ucrainean (albastru-galben).
Fiind un avion de transport militar strategic de mare gabarit, Antonov An-225 Mriya a fost realizat cu scopul de a fi utilizat în cadrul programului spațial sovietic ca un înlocuitor pentru Myasishchev VM-T „Atlant”.
Aeronava cântărește 285 de tone, putând însă să își ia zborul cu o greutate totală de 640 de tone, capacitatea de încărcare cu combustibil fiind de până la 300 de tone. Pentru greutatea maximă admisă de 640 de tone este necesară o pistă lungă de 3.500 metri, pentru a putea decola.
Viteza maximă a lui Antonov An-225 este de 850 km/h, iar viteza de croazieră este de 800 km/h.
Dintre zborurile efectuate amintim transportul în anul 2001 a patru tancuri militare ce cântăreau împreună aproape 254 de tone și pe care avionul Antonov le-a ridicat până la 10.750 m altitudine, transportul a 216.000 portii de mâncare pentru personalul militar din Oman, zbor efectuat din Frankfurt, Germania, în 2002, transportul unui generator de curent electric cântărind 189 de tone pentru o centrală din Armenia în 2009, transportul unor turbine eoliene din China în Danemarca în 2010 și transportul unor locomotive feroviare în 2007.
Ultima misiune umanitară la care a participat AN-225 a fost în martie 2011 atunci când a transportat în Japonia generatoare cu o greutate însumată de 140 de tone .
Construcția în scop militar a celui de-al doilea exemplar a început în 1980 însă, din lipsa de fonduri, a fost stopată în 1994.
Datorită performanţelor sale deosebite, în noiembrie 2004, FAI a înscris An-225 în Guinness Book of Records pentru cele 240 de recorduri ale sale.
Sursa: aeroportcraiova.ro