Proiectul educațional „Identificarea și promovarea copiilor cu aptitudini înalte” continuă în județul Dolj
Publicat de Alin Cirtina, 9 octombrie 2024, 15:13
Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educatională Dolj, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj și Centrul Județean de Excelență Dolj, lansează proiectul educațional ”Identificarea și promovarea copiilor cu aptitudini înalte”, la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj, str. Ludwig van Beethoven, nr. 2, în data de 10 octombrie 2024, ora 10:00.
Proiectul educațional ”Identificarea și promovarea copiilor cu aptitudini înalte” se adresează elevilor de clasa a IV-a din 20 de localități (mediul rural) din judeţul Dolj, proiect care își găsește continuitate în timp, fiind al treilea an de implementare. Primii doi ani de proiect îi localizăm în timp în anii școlari 2015-1016 și 2016-2017.
În anul școlar 2015-2016 au fost evaluați 409 elevi, fiind identificați 97 elevi ca având potențial aptitudinal supramediu dezvoltat. În anul școlar 2016-2017 au fost evaluați 268 elevi, fiind identificați 38 elevi ca având potențial aptitudinal supramediu dezvoltat.
Pentru a putea încuraja copiii şi tinerii (supra)dotaţi, în acord cu extraordinarele lor abilităţi, performanţe şi interese, este necesar să identificăm profilul supradotării. Acest pas important ne permite să alegem cea mai bună strategie pentru stimularea şi dezvoltarea lor, acele programe speciale care valorizează diferite forme de organizare administrativă a curriculum-ului pentru (supra)dotaţi: cursuri îmbogăţite pentru supradotaţi, şcoli sau clase speciale pentru supradotaţi, accelerarea studiilor, competiţiile, ş.a. De asemenea, o importantă parte din diagnoza supradotării, este evaluarea caracteristicilor personale şi motivaţionale, cele specifice mediului de învăţare ale copiilor şi tinerilor (supra)dotaţi. Procedeele de identificare a copiilor(supra)dotați ce vor fi utilizate în cadrul proiectului sunt: profiluri psihocomportamentale; check-list de trăsături psihocomportamentale; autoaprecierea; analiza notelor şi calificativelor obţinute în şcoală; analiza datelor biografice şi autobiografice; analiza performanţelor; nominalizările efectuate de profesori; nominalizările efectuate de un grup de prieteni; teste individuale şi colective de inteligenţă și teste de creativitate.
Proiectul educațional se desfășoară în timpul anului școlar, pe baza unor programări prealabile, respectându-se cele două etape specifice procesului de identificare a copiilor (supra)dotați: screening-ul general și diferențierea în profunzime.
Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Dolj asigură prin acest proiect contexte educaționale adecvate pentru identificarea copiilor (supra)dotați în vederea promovării și stimulării lor în cadrul unor programe educaționale centrate pe performanța școlară, precum Centrul Județean de Excelență Craiova.
Coordonatori proiect :
Prof.dr. Daniel Alexandru ION, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Dolj și profesor de matematică la Colegiul Național ”Carol I” Craiova
Prof.dr. Marinela Claudia DUMITRESCU, inspector școlar socio-umane și profesor consilier școlar în cadrul CJRAE Dolj- CSES
Prof.dr. Mariana PĂDUREANU, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj
Prof. Dumitru Felician PREDA, director al Centrului Județean de Excelență Dolj
Sursă text: CENTRUL JUDEȚEAN DE RESURSE SI ASISTENȚĂ EDUCAȚIONALĂ DOLJ
Sursă foto: facebook.com