Cum poate fi recuperat un copil cu autism
Publicat de Cosmin Meca, 12 mai 2016, 10:39
La nivel mondial, 1 din 68 de copii este afectat de o tulburare din spectrul autist. Iar trei copii cu autism se nasc, zilnic, şi în România. Din păcate, la noi, şansele acestora, la terapie, sunt mici.
Este foarte importantă diagnosticarea cât mai devreme deoarece orice zi in care nu este tratat este o zi pierduta din viata lui pentru că întârzierea face recuperarea mai greoaie.
Diagnosticarea se face prin aplicarea unui screening de nouă întrebări la medicul de familie. Terapia poate începe de la un an, iar numărul de ore crește în funcție de cât de grav este afectat copilul.
Joaca copiilor cu autism este deseori numită „nepotrivită” pentru că este diferită față de joaca copiilor tipici. Ei nu se implică în jocuri simbolice, fac o fixație asupra unei anumite jucării sau doar asupra unei anumite parți dintr-o jucarie.
Joaca senzorială. La început, copiii experimentează obiectele cu ajutorul simțurilor – le fixează cu privirea, le iau în mână, le gustă și le miros, le lovesc de alte suprafețe pentru a face zgomot. Acest lucru nu se aplică doar în cazul jucăriilor, ei experimentează degete, păr, animale sau alimente care pot fi la fel de fascinante. Toate aceste elemente fac parte din activitățile de joacă de la începutul dezvoltării copilului.
Joaca prin explorare. În următoarea etapă copilul va învăța funcțiile și rolul obiectelor. Un ciocan poate fi folosit atât în cazul în care vrem să batem cuie, dar și când vrem să demolăm un zid din cuburi, de exemplu. Folosirea obiectelor într-o manieră ciudată se consideră a fi tot joaca prin explorare.
Jocul simbolic. Acest joc este cel mai dificil pentru un copil cu autism din moment ce se consideră că ei nu pot să „se prefacă”. Dar această etapa nu se refera doar la jocul simbolic, este etapa în care poate să-și dea seama că un obiect poate avea mai multe funcții (o perie de păr poate fi folosită și ca microfon).
În concluzie: este important să ne amintim că o întârziere în această arie de dezvoltare nu înseamnă ca ei nu pot sau nu-si vor dezvolta pe viitor abilități de joacă mai complexe. Pur și simplu nu au ajuns la stadiul respectiv.
Iată câteva sfaturi:
Alăturați-vă copilului. Aratați-vă interesul. Stați pe covor împreună cu el și aliniați mașinuțe, vorbiți cu el despre ceea ce faceți în acel moment sau inventați un cantec despre acest lucru, practic redirecționând rutina lui într-un joc funcțional.
Uitați tot ceea ce știați despre jucării. Încercați să acceptați lucrurile pe care copilul le consideră interesante. Veți încerca în zadar să-i captați atenția și să-l faceți să interacționeze dacă nu îi arătați că respectați item-urile pe care el le folosește cu plăcere în joacă.
Extindeți-le orizontul. Nu îi înlocuiți obiectele preferate, arătați-i noi modalități de a se juca cu ele. Învățați-l care este funcția corecta a obiectului și apoi extindeți către alte utilizări. În cazul în care unui copil îi place să sorteze, oferiți-i multe lucruri pe care să le sorteze și arăți-i diferite modalități de a face acest lucru.
Copiii cu autism pot să se joace și se joacă. Dacă joaca lor este diferită de cea a copiilor tipici sau dacă se joacă cu obiecte ciudate, asta nu înseamnă că sunt disfuncționali. Ca toți copiii, au nevoie de ajutor și încurajare pentru a progresa în joc și pentru a-și dezvolta mai multe abilități.
Sursă: Digi24
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.