Cum si-au planificat teroristii ISIS atacurile din Franţa
Publicat de Cosmin Meca, 16 noiembrie 2015, 12:51
La câteva zile după declanşarea atacurilor din noaptea de 13 noiembrie, din Paris, autorităţile au descoperit modalitatea prin care teroriştii ISIS au comunicat pentru a-şi planifica atacurile.
Se presupune că jihadiştii au folosit console PlayStation 4, produse de compania japoneză Sony, în scopul de a declanşa teroarea asupra capitalei franceze. Până în momentul de faţă, numărul celor ucişi este de peste 130 de morţi, alte 349 de persoane fiind rănite.
Pe parcursul investigaţiilor efectuate în apropierea Bruxelles-ului, autorităţile au descoperit o consolă PS4, utilizată de către terorişti pentru a coordona atacurile. Motivul pentru care a fost ales acest mijloc de comunicare îl reprezintă faptul că un astfel de dispozitiv este foarte greu de monitorizat. Specialiştii IT susţin că prin intermediul consolelor de gaming se poate comunica într-un mod mult mai sigur decât cu ajutorul telefoanelor mobile sau chiar al e-mail-ului.
Deşi nu se cunoaşte cu exactitate metoda pe care au folosit-o teroriştii pentru a interacţiona de la distanţă, cert e faptul că Play Station 4 oferă puţine căi de comunicare utilizatorilor săi. Acestea sunt structurate în cadrul unei reţele individuale, denumită “PlayStation Network” (PSN), care permite jucătorilor să converseze pe cale vocală, dar şi să interacţioneze în timpul competiţiilor, aflându-se sub masca unui anumit personaj.
“Dintre cele două căi de comunicare, cea mai eficientă variantă este cea audio. Cu toate acestea, monitorizarea IP-ului unei console este dificil de realizat”, au declarat anchetatorii. În acest sens, FBI-ul a început, încă din anul 2010, înregistrarea tuturor convorbirilor care au loc pe reţelele online ale utilizatorilor de console de jocuri. Chiar dacă agenţii federali reuşesc să monitorizeze aceste activităţi, se pare că puterile lor sunt, totuşi, limitate, de interesele companiilor care produc astfel de aparaturi.
În momentul de faţă, PlayStation Network are peste 65 de milioane de utilizatori activi, care, cu greu, pot fi identificaţi. Cu atât mai dificil este procesul prin care este descifrat profilul unui jucător ascuns în spatele unui personaj fictiv.