„Dacia” a împlinit 48 de ani!
Publicat de Cosmin Meca, 11 mai 2016, 16:10 / actualizat: 12 mai 2016, 10:43
Povestea primei mărci româneşti de automobile a început în anul 1966, odată cu întemeierea Uzinei de la Colibaşi.
În 1966 Guvernul României a lansat o licitaţie pentru producţia unor autoturisme cu capacitatea cilindreică cuprinsă între 1000 şi 1300 cmc, unde s-au prezentat mai multe mărci – Fiat, Renault, Alfa Romeo, Peugeot şi Austin. Din motive economice, a câştigat Renault şi anume Renault 8, adică viitoarea Dacia 1100.
Pentru fabricarea unui autoturism era, desigur, nevoie de o fabrică şi aceasta a fost construită, într-un an şi şase luni, la Piteşti, şi avea o capacitate de producţie de 55.000 de bucăţi pe an.
Doi ani mai târziu, primul autoturism românesc ieşea pe porţile fabricii: clasica Dacie 1100, o copie fidelă a maşinii Renault 8. La volan se afla chiar conducătorul suprem al statului, Nicolae Ceauşescu.
Fabricarea Daciei 1100 a început pe 11 mai 1968 şi a fost produsă timp de trei ani, ultimii doi, în paralel cu alt model, Dacia 1300. Berlina cu tracţiune şi motor pe spate era asamblată la Piteşti, iar piesele erau furnizate de Renault. În realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Acesta era o berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou Președintelui Republicii Socialiste România de atunci Nicolae Ceaușescu. Conform contractului, Renault furniza toate părțile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze.Viteză maximă: 138 km/h, motor de 46 cp.
Acest model s-a produs într-un număr mic şi doar trei ani, căci începând cu aceeaşi zi de 20 august a anului următor se începe producţia celebrei Dacia 1300. În momentul în care Ceauşescu a văzut prima maşină Dacia 1300 fabricată în România, a exclamat: „Prea luxoasă pentru idioţi!”.
Imediat, s-a renunţat la radio, oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea scaunelor din spate. După ce şi „alte luxuri inutile“ au fost eliminate de către birocraţii zeloşi, Ceauşescu s-a declarat mulţumit de varianta finală: „Perfectă pentru idioţi!”.
În următorii trei ani au fost produse 37.546 de maşini, cu preţul de 55.000 de lei. În aceeaşi perioadă, Uzina de Automobile a produs şi 100 de modele Dacia 1100S, jumătate destinate competiţiilor sportive şi 50 inspectoratelor judeţene de miliţie din ţară. Producerea automobilului consta în asamblarea şi vopsirea caroseriei aduse din Franţa, montarea pieselor franţuzeşti şi testarea lor la ieşire.
-1975 – Dacia Estafette (sau D6), prima furgoneta produsă vreodată de Automobile Dacia. Au fost realizate doar 842 de modele. Pentru că era asociată generaţiei hippy, în afara României, varianta românească a fost retrasă de pe piaţă la scurt timp de la lansare la ordinul Partidului Comunist Român, partid care nu dorea ca tinerii să adopte stilul hippy.
-1980 – Dacia 500 cunoscut si sub numele de Lăstun. Conceptul iniţial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maximă de 2 + 2 persoane (2adulţi şi 2 copii), cu un consum mic de până la 3 litri/100km şi o viteză maximă de 70km/h. Primul motor avea 2 cilindri, 499 cc, 22,5 CP şi un consum de 3,3 l/100 km. Viteza maximă era de 106 km/h. Caroseria era de tip coach, cu 2 uşi, fabricată din răşini sintetice rezistente la coroziune. Lastunul a fost produs într-un numar mic iar din cauza calităţii slabe producţia acestuia a încetat după 1989.
-1987 – Dacia MD87 este un prototip ce dispunea de un motor central şi ulterior faruri escamontabile.
-1980 – Dacia Mini – este un prototip a unei maşini economice, realizată prin modificarea modelului Dacia 1310. Putea deveni hatchback, pick-up sau decapotabilă cu efort minim.
Surse: observatortv.ro/ digi24/ automobileromanesti.ro
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.