Persoanele care-şi fac selfie-uri pot fi împărţite în trei categorii. La această concluzie au ajuns oamenii de ştiinţă americani, care au făcut un experiment pe câteva zeci de voluntari, pentru a afla ce anume determină un om să-şi facă singur o poză şi s-o distribuie apoi prietenilor de pe reţelele sociale.
Persoanele care-şi fac selfie-uri nu sunt neapărat narcisiste, chiar dacă acesta este primul gând care ne vine în minte, atunci când vedem pe stradă pe cineva care-şi face o poză cu telefonul mobil, în diverse ipostaze, alungindu-şi buzele, zâmbind larg sau afişând o privire misterioasă, deşi de cele mai multe ori e mai degrabă nefirească.
Cercetătorii de la Brigham Young University (Statele Unite) îi împart pe amatorii de selfie-uri în trei categorii: comunicatorii, cei care-şi fac reclamă singuri (lăudăroşii, dacă preferaţi) şi autorii de biografii, potrivit livescience.com.
Autorii studiului au rugat 46 de voluntari, dintre care trei sferturi erau femei, să citească 50 de declaraţii şi să spună apoi dacă sunt de acord cu ele, dacă dimpotrivă, le dezaprobă sau dacă le sunt pur şi simplu indiferente frazele respective.
Toate declaraţiile începeau cu formula „Îmi fac selfie-uri şi le distribui pe reţele”, continuările fiind diferite. De exemplu: „pentru că vreau ca oamenii să fie impresionaţi de modul în care arăt” sau „pentru a împărtăşi altora un episod din viaţa mea”.
În funcţie de răspunsurile participanţilor, autorii studiului publicat în Visual Communication Quarterly i-au împărţit în cele trei categorii amintite mai devreme.
Să le luăm pe rând. Comunicatorii sunt persoane care îşi fac selfie-uri şi le distribuie apoi pe Internet în special pentru a începe conversaţii cu prietenii de pe reţele. Cei din această categorie au ales fraze de genul „Îmi fac selfie-uri ca să le arăt oamenilor unde mă aflu sau ce fac”. Cu alte cuvinte, pentru a stârni dezbateri ca o formă de socializare.
Persoanele din a doua categorie, cele care-şi fac reclamă singure, lăudăroşii, aşadar, sunt obsedate mai degrabă de propria imagine, pe care şi-o controlează frecvent. Potrivit studiului, reprezentanţii acestei categorii îşi fac selfie-uri şi le distribuie pe Internet pentru că pur şi simplu consideră că arată bine şi ştiu să-şi ţină sub control aspectul fizic.
Prin urmare, e de la sine înţeles că aceste persoane nu-şi distribuie selfie-urile pentru a se angaja în discuţii cu ceilalţi, ci mai degrabă pentru a le arăta că ele sunt diferite, că au ieşit din rând, cum s-ar spune.
În fine, aşa-numiţii autori de biografii sunt cei care-şi fac selfie-uri pentru a vedea cum evoluează în timp. Ei nu vor nici să le arate celorlalţi ce făceau în momentul când şi-au făcut poza şi nici să se laude cu aspectul lor fizic, ci mai degrabă vor să le arate cine sunt. De asemenea, persoanele din această categorie fac selfie-uri ca o formă de auto-descoperire şi încearcă să înveţe astfel să accepte cine sunt, ne relateaza descopera.ro