Două producții ale Teatrului Național Radiofonic în competiția oficială pentru Prix Italia 2022
Publicat de Puiu Vulea, 7 septembrie 2022, 11:09
Producțiile de teatru radiofonic Anii ’60, de Ema Stere, în regia lui Mihnea Chelaru, și Solaris, după Stanisław Lem, adaptare liberă și regie de Ilinca Stihi, se află în competiția oficială a secțiunii Radio Drama la prestigiosul concurs internațional Prix Italia, dedicat producțiilor media.
A 74-a ediție a Prix Italia se va desfășura anul acesta la Bari, o regiune cu un bogat patrimoniu cultural și istoric, în perioada 4-8 octombrie 2022. Organizatorii anunță că s-au înscris în concurs 321 producții la cele trei categorii – radio, tv, web – din care 94 la categoria Radio. Producțiile din competiția oficială provin de la 83 de radiouri publice din 50 de țări din întreaga lume. Se remarcă, față de anul 2021, o creștere a producțiilor înscrise cu 35%, și a producătorilor și țărilor participante cu 50%.
Cele trei categorii de concurs sunt divizate în trei secțiuni, astfel se vor acorda 9 premii unice pentru fiecare secțiune în parte. Categoria Radio va recompensa cu câte un premiu unic producțiile de radio drama, documentar și muzică. Festivalul acordă și trei premii speciale: un Premiu special al președintelui Italiei, un premiu special al juriului de studenți și premiul special SIGNIS. Premiile sunt decise de jurii specializate pe categorii, compuse din personalități de renume internațional.
Sustenabilitatea, în toate formele sale, e tema acestei ediții a festivalului, inspirată de urgența problemelor cu care se confruntă omenirea. Această temă a generat anul acesta și un nou premiu special, IFAD – Copeam Special Award, dedicat sustenabilității. Premiul va fi acordat celui mai bun program care reflectă problemele comunităților rurale din țările în curs de dezvoltare, cum sunt securitatea alimentară, statutul femeilor, șomajul în rândul tinerilor, impactul COVID-19, schimbările climatice, amenințarea biodiversității, sărăcia, migrația și conflictele.
Concursul Prix Italia, înființat de RAI în 1948, s-a dorit o punte multiculturală de legătură între țările Europei fracturate ideologic între capitalism și comunism, după al Doilea Război Mondial. De-a lungul deceniilor, concursul a cultivat spiritul creativității și inovației, invitând artiștii și intelectualii să se dedice creației de radio și televiziune. În ultimii ani, sincron cu înmulțirea canalelor de comunicare, Prix Italia s-a deschis și spre creativitatea în media, stimulând cu premii creația pentru web. Prix Italia este un festival itinerant, fiecare ediție fiind găzduită de o altă localitate, cu scopul de a pune în valoare regiuni și comunități, pentru a le stimula dinamica culturală.