Fără apostile, traduceri și legalizări de documente în țările membre UE
Publicat de Puiu Vulea, 18 februarie 2019, 12:40
La 16 februarie 2019 a intrat în vigoare Regulamentul (UE) 2016/1191 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 iulie 2016 privind promovarea liberei circulații a cetățenilor prin simplificarea cerințelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012.
Prin prevederile Regulamentului, se înlătură necesitatea legalizării documentelor publice ( certificate, extrase, copii integrale de acte de stat civil, căsătorii și certificatele de capacitate maritală, cu scopul de a reduce birocrația și costurile pentru cetățenii care se prezintă în fața autorităților unei țări eurpene cu un document emis de o altă țară europeană), se desființează obligativitatea apostilelor și se simplifică formalitățile în ceea ce privește traducerile și fotocopiile autentificate și se
introduc modulele standard multilimbi, pentru a depăși barierele lingvistice și a ușura circulația documentelor publice între statele Uniunii în ceea ce privește nașterea, existența în viață, decesul, căsătoria, uniunea înregistrată, domiciliul și/sau rezidența precum și lipsa antecedentelor penale.
Conform articolului 2 al Regulamentului, actul normativ se aplică în ceea ce privește documentele oficiale eliberate de autoritățile unui stat membru în conformitate cu dreptul său intern care trebuie să fie prezentate autorităților altui stat membru și al căror scop principal este de a stabili unul sau mai multe dintre următoarele elemente:
- nașterea;
- faptul că o persoană este în viață;
- decesul;
- numele;
- căsătoria, inclusiv capacitatea de căsătorie și starea civilă;
- divorțul, separarea de drept sau anularea căsătoriei;
- parteneriatul înregistrat, inclusiv capacitatea de a încheia un parteneriat înregistrat și statutul de parteneriat înregistrat;
- desfacerea unui parteneriat înregistrat, separarea de drept sau anularea unui parteneriat înregistrat;
- filiația;
- adopția;
- domiciliul și/sau reședința;
- cetățenia;
- absența cazierului judiciar, cu condiția ca astfel de documente oficiale să fie emise pentru un cetățean al Uniunii de către autoritățile din statul membru al cărui cetățean este acesta.
De asemenea, Regulament se aplică și în cazul documentelor oficiale a căror prezentare poate fi solicitată cetățenilor Uniunii care își au reședința într-un stat membru fără a fi și cetățenii statului membru respectiv, în cazul în care aceștia doresc să voteze și/sau să candideze la alegerile pentru Parlamentul European sau la alegerile locale în statul lor membru de reședință, în condițiile prevăzute de Directiva 93/109/CE și, respectiv, de Directiva 94/80/CE a Consiliului.
Regulamentul (UE) 2016/1191 poate fi consultat aici.