Festivalul Internațional „Craiova Muzicală”, ediţia 46
Publicat de Cosmin Meca, 19 noiembrie 2019, 14:30
Ediţia de anul acesta a Festivalului „Craiova Muzicală” aduce o diversitate de concerte, explorând zone culturale şi epoci diferite. Al doilea concert al festivalului, programat pentru miercuri, 20 noiembrie, ora 19:00, este de fapt o conferință „la patru mâini” undeValentina Sandu-Dediu și Dan Dediu vorbesc despre „Mentori și maeștri ai muzicii românești”. Nu va lipsi, desigur, muzica – „Idile și guerrille” (pian la patru mâini), compozitor – Dan Dediu.
Dan Dediu (*1967, Brăila) a studiat compoziţia la Bucureşti cu Ştefan Niculescu şi Dan Constantinescu, iar la Viena cu Francis Burt. Diverse burse de creaţie sau cercetare (Herder şi A.Berg -Viena, Ircam-Paris, New Europe College-Bucureşti, Colegiul de ştiinţe-Berlin, Villa Concordia – Bamberg) au avut un rol hotărâtor în evoluţia sa componistică. A scris peste 160 de opusuri ce acoperă aproape toate genurile muzicale. Lucrările sale au apărut pe CD-uri în România (Societatea Română de Radiodifuziune, Editura Muzicală), Germania (Pro Viva, Cavalli Records, Neos), Australia (Move Records), Olanda (NM Extra).
A coordonat, în calitate de director artistic, Festivalul Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, este profesor de compoziţie, a fost şeful catedrei de compoziţie din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, este directorul artistic al ansamblului Profil, iar între 2008-2016 a fost rectorul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. De asemenea, este doctor honoris causa al Universității de Arte „George Enescu” din Iași și al Universității din Craiova.
Muzica sa degajă energie, claritate de exprimare, siguranţă melodico-armonică, bazându-se pe un simţ versatil al formei şi al culorilor instrumentale, precum şi pe o pendulare estetică între ludic şi tragic. Sonoritatea tipică a compoziţiilor sale este definită de mai multe elemente: staccato capricios, imprevizibile schimbări de dispoziţie, intersecţii de temporalităţi, imagistică asociativă bogată, motive melodice pregnante şi memorabile, definiţii psihologice precise, realizate numai cu câteva sunete.
Valentina Sandu-Dediu a absolvit în 1990 muzicologia la actuala Universitate Națională de Muzică din București (UNMB), unde a rămas din 1993 să predea istoria muzicii, muzicologie și stilistică. Este autoarea a peste 40 de studii și 300 de articole, a câtorva serii de emisiuni radiofonice și a fondat în 2010 revista Musicology Today. A semnat zece volume publicate în România și Germania, de pildă: Rumänische Musik nach 1944 (Pfau Verlag, Saarbrücken, 2006); Alegeri, atitudini, afecte. Despre stil și retorică în muzică (Ed. Didactică și Pedagogică, București 2010 / 2013), Octave paralele (Humanitas, București, 2014; În căutarea consonanțelor (Humanitas, București, 2017).
O altă latură a activității sale se concentrează pe apariții concertistice și înregistrări, în calitate de pianistă în ansambluri camerale (CD-uri editate în România cu Aurelian Octav Popa, Diana Moș, Irina Mureșanu; în Germania / Neos cu Dan Dediu, și în Boston / Albany cu Ray Jackendoff).
Valentina Sandu-Dediu a fost bursier al Wissenschaftskolleg zu Berlin, actualmente ocupă poziția de profesor la UNMB și pe cea de rector la New Europe College, București. În 2008 a primit Premiul acordat de Peregrinus-Stiftung, Academia de Științe Berlin-Brandenburg.