Gheza Vida – Arta e ca şi cartea, trebuie să ştii s-o citeşti
Publicat de Cosmin Meca, 21 noiembrie 2015, 13:06 / actualizat: 29 ianuarie 2021, 20:05
Trei monumente simbol ale sculpturii româneşti se înalţă la Moisei, Carei şi Baia Mare. Cu Monumentul ţăranilor martiri, respectiv Monumentul ostaşului român şi Sfatul bătrânilor sculptorul Gheza Vida şi-a legat numele de istoria poporului român, de lupta oamenilor simpli pentru libertate şi viaţă.
S-a născut la Baia Mare în 1913, ca unic supravieţuitor, din cei opt băieţi, al unei familii cu rădăcini româno-slovace care îşi câştiga existenţa de generaţii din minerit. Orfan de război, a ucenicit din adolescenţă pentru traiul zilnic, cunoscând condiţiile precare de viaţă şi muncă ale oamenilor simpli. Acum se formează vederile sale progresiste care îl vor purta ulterior pe frontul Războiului civil din Spania, cu grupul voluntarilor români ai Brigăzilor Internaţionale, şi îl vor angaja în slujba idealurilor sociale de stânga.
De copil, de la zece ani, dovedeşte un talent înnăscut pentru sculptură, iar efervescenţa artistică a Şcolii de la Baia Mare îl aduce în contact cu cei mai importanţi artişti ai curentului. Janos Thorma, Alexandru Ziffer şi mai tânărul Petre Abrundan sunt câţiva dintre colegii Societăţii artiştilor băimăreni cu care expune în 1937 la prima expoziţie de grup a membrilor noii societăţi. Miner , Ţăran legat la stâlp, Ţăran la interogatoriu sunt sculpturile cu care participă la această primă expoziţie, iar ele afirmă statutul sculptorului de artist militat .
Viaţa simplă şi aspră a minerilor, legendele şi eresurile Maramureşului i-au inspirat temele sculpturilor în lemnul pe care l-a moştenit din arta populară. Le-a rămas fidel întreaga creaţie, oscilând între energia brută a muncii omului simplu şi mitologia arhaică a folclorului maramureşean.
[jwplayer mediaid=”182040″]