Iata cateva dintre cele mai mari dezastre pe apa din istorie
Publicat de Cosmin Meca, 7 septembrie 2015, 10:30
Ocazional, o călătorie în mijlocul oceanului se poate termina tragic. Numărul victimelor este uneori greu de stabilit dacă vasele sunt supraîncărcate sau din cauza pasagerilor clandestini, iar destul de multe dezastre nu s-au petrecut în larg, ci pe vase fluviale.
RMS Titanic
Probabil cel mai faimos naufragiu din istorie: în tragicul eveniment care a avut loc pe 14 august 1912, ciocnirea vasului de un aisberg, şi-au pierdut viaţa mai bine de 1500 de oameni. Deşi nava transporta mai multe bărci de salvare decât era normal prevăzut la vremea respectivă, numărul pasagerilor îl depăşea cu mult pe cel al locurilor disponibile. Ba mai mult, situaţia a fost înrăutăţită şi de faptul că foarte mulţi nu au crezut în pericolul iminent, aşa că un număr important de bărci au fost ocupate doar pe jumătate.
Le Joola
Cel puţin 1860 de oameni au pierit atunci când feribotul senegalez MV Le Joola s-a răsturnat pe 26 septembrie 2002. Naufragiul s-a petrecut în timpul unei furtuni, în apele tulburi dincolo de coasta Gambiei. Nava s-a scufundat în mai puţin de cinci minute. Nu toţi pasagerii aveau bilet, aşa că ar fi putut fi mai multe victime. Doar 64 de supravieţuitori au fost salvaţi de pe mare.
Tek Sing
În 1822, o ambarcaţiune chinezească de tip “junk” pe nume Tek Sing s-a lovit de un recif pe drumul către Indonezia. Corabia transporta cantităţi importante de porţelan pe care urma să le comercializeze în ceea ce pe atunci era colonie olandeză, dar avea la bord ş un echipaj de 200 de marinari, precum şi mai bine de 1600 de imigranţi chinezi care doreau să se mute în arhipelag. S-a folosit o scurtătură neinspirată care a condamnat şi vasul, şi pasagerii, dintre care au supravieţuit doar 200. Proporţiile catastrofei i-au adus lui Tek Sing denumirea de “Titanic-ul estului”.
Portul Halifax
Unul dintre cele mai cumplite accidente maritime s-a resimţit de fapt cel mai tare pe uscat. Pe 6 decembrie 1917, un marfar francez încărcat cu muniţie, SS Mont Blanc, a intrat în coliziune cu vaporul norvegian SS Imo. Coliziunea s-a transformat într-o explozie uriasă care a ucis aproape 2000 de persoane şi a rănit alte 9000. Întrucât aceasta s-a petrecut în portul Halifax, deci aproape de uscat, aproximativ 2 hectare de teren agricol au fost distruse.
Dona Paz
Pe 20 decembrie 1978, feribotul filipinez Dona Paz, plin cu pasageri, a intrat în coliziune cu o navă petrolieră. După aproape 2 ore, bacul nu se mai afla la suprafaţa apei şi nici mai mult nici mai puţin de 4375 de persoane au pierit. Vasul avea oricum o capacitate de numai 1424 de persoane, dar cei aproximativ 20 de supravieţuitori care au fost scoşi din apele bântuite de rechini au povestit că acesta se umpluse cu mai bine de 4000 de pasageri care achiziţionaseră bilete ilegal. Deşi la momentul respectiv numărul oficial al victimelor nu depăşea 1749, datele au fost rectificate ulterior.
MV Wilhelm Gustloff
Nava sanitară germană MV Wilhelm Gustloff pornise în ultima sa călătorie, din Polonia de la Gdynia spre Kiel în Germania, unde avea sarcina de a evacua refugiaţii germani în ultimele zile ale celui de-al doilea război mondial. Datele oficiale înregistrau 6050 de persoane la bord, dar foarte mulţi civili se îmbarcaseră fără a fi înregistraţi. De fapt, numărul total de pasageri de pe vasul sortit pieirii urca undeva la 10.580. pe 30 ianuarie 1945, un submarin sovietic a interceptat nava sanitară şi a lansat spre ea 4 torpile. Mulţimea numeroasă a intrat în panică, lumea călcându-se în picoare în fuga spre bărcile de salvare. Era o noapte rece, drept urmare contactul cu apele reci ale Mării Baltice a avut consecinţe fatale la numai câteva minute. Cele mai bune estimări oferă un număr de 9400 de victime, asadar naufragiul navei MV Wilhelm Gustloff poate fi considerat cel mai dezastruos din istorie.