Inspecţia Muncii: Angajatorii au obligaţia de a întocmi un plan de prevenire şi protecţie
Publicat de Cosmin Meca, 11 martie 2020, 18:00
Securitatea şi sănătatea în muncă reprezintă ansamblul activităţilor având ca scop asigurarea condiţiilor optime în desfăşurarea procesului de muncă, apărarea sănătăţii, integrităţii corporale şi a vieţii angajaţilor şi a altor persoane implicate în procesul de muncă.
În vederea prevenirii accidentelor de muncă, a bolilor profesionale sau a îmbolnăvirilor în toate aspectele legate de muncă, angajatorii au obligaţia de a întocmi un plan de prevenire şi protecţie compus din măsuri tehnice, igienico-sanitare şi organizatorice, bazat pe evaluarea riscurilor precum şi de a asigura echipamentele individuale de protecţie care să îndeplinească cerinţele de securitate şi sănătate în muncă specifice locului de muncă.
Inspecţia Muncii atenţionează atât angajatorii cât şi angajaţii/lucrătorii că au obligaţia să ia toate măsurile care se impun pentru prevenirea infectării angajaţilor/lucrătorilor cu virusul COVID – 19.
Angajatorii au obligaţia de a prelucra angajaţii/lucrătorii asupra principalelor măsuri necesar a fi întreprinse:
-spălarea mâinilor cât mai des posibil cu apă şi săpun sau dezinfectarea cu un dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool;
-utilizarea măştilor de protecţie de către persoanele bolnave;
-evitarea contactului cu persoane care sunt suspecte de infecţii respiratorii acute;
-evitarea atingerii nasului, ochilor sau gurii cu mâinile nedezinfectate;
-acoperirea gurii, nasului în caz de tuse sau strănut;
-dezinfectarea periodică a suprafeţelor de contact cu soluţii pe bază de clor sau alcool;
Totodată, angajatorii trebuie să aibă în vedere dispoziţiile legale conform cărora, măsurile privind securitatea, sănătatea şi igiena în muncă nu comportă, în nici o situaţie, obligaţii financiare pentru angajaţi/lucrători.
În scopul prevenirii îmbolnăvirilor şi recuperării capacităţii de muncă, asiguraţii pot beneficia de concediu şi indemnizaţie pentru carantină, conform reglementărilor cuprinse în O.U.G. nr. 158/2005, privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în Normele de aplicare a prevederilor acesteia, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr. 15/1311/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
Inspecţia Muncii va verifica în continuare, cu responsabilitate, modul în care angajatorii respectă prevederile legale în vigoare, în domeniile de competenţă.