Malaysia reia căutările pentru zborul MH370: speranțe noi după 10 ani de mister
Malaysia a aprobat o nouă operațiune de căutare pentru zborul MH370, care a dispărut acum 10 ani cu 239 de persoane la bord. Noua misiune, condusă de Ocean Infinity, vizează o zonă de 5.800 mile pătrate în sudul Oceanului Indian, continuând eforturile de a rezolva acest mister aviatic.
Publicat de Cosmin Meca, 21 decembrie 2024, 08:57
Malaysia a anunțat vineri că a fost de acord să lanseze o nouă căutare pentru zborul MH370 al Malaysia Airlines, care a dispărut acum 10 ani, în unul dintre cele mai mari mistere ale aviației.
Boeingul 777, care transporta 239 de persoane, a dispărut de pe radare pe 8 martie 2014, în timp ce se deplasa de la Kuala Lumpur la Beijing.
În ciuda celei mai mari căutări din istoria aviației, avionul nu a fost găsit niciodată. Prim-ministrul Malaeziei a declarat, la 17 zile după dispariția avionului, că, pe baza datelor din satelit, guvernul său a concluzionat că avionul s-a prăbușit într-o zonă izolată din Oceanul Indian și că nu există supraviețuitori.
Ministrul Transporturilor, Anthony Loke, a declarat că Malaezia a fost de acord cu o nouă operațiune de căutare condusă de firma de explorare maritimă Ocean Infinity, care a efectuat și o căutare fără succes în 2018.
Primele eforturi ale companiei au urmat unei vaste căutări conduse de Australia pentru aeronavă, care a durat trei ani și a fost suspendată în ianuarie 2017.
Loke a menționat că o nouă zonă de căutare de 5.800 mile pătrate din sudul Oceanului Indian va fi explorată de Ocean Infinity, companie cu sedii în Regatul Unit și Statele Unite.
„Noua zonă de căutare propusă de Ocean Infinity se bazează pe cele mai recente informații și analize de date realizate de experți și cercetători”, a spus Loke.
„Propunerea pentru o operațiune de căutare a Ocean Infinity este una solidă și merită luată în considerare,” a adăugat el.
Guvernul a declarat că a fost de acord „în principiu” cu propunerea Ocean Infinity pe 13 decembrie, iar Ministerul Transporturilor urmează să finalizeze termenii până la începutul anului 2025. Noua căutare va începe „de îndată ce contractul va fi finalizat și semnat de ambele părți,” a mai spus Loke.
„Ni s-a comunicat că perioada ideală pentru căutări în apele desemnate este între lunile ianuarie și aprilie. Lucrăm pentru a finaliza acordul cât mai rapid,” a adăugat el.
„Sper cu adevărat să existe un sfârșit pentru pierderea MH370. Fie ca toate întrebările să primească un răspuns,” a spus Rosila Abu Samah, în vârstă de 60 de ani, mama vitregă a unuia dintre pasageri.
Malaezianul Shim Kok Chau, în vârstă de 49 de ani, a cărui soție a fost însoțitoare de bord pe zborul fatidic, a spus că a acceptat soarta acesteia, dar speră să afle ce s-a întâmplat cu avionul, „de ce s-a întâmplat și cine a făcut-o.”
Printre celelalte victime s-a numărat un grup celebru de 24 de artiști chinezi de caligrafie, care veneau de la o expoziție a lucrărilor lor. Doi tineri iranieni aflați în avion, Pouria Nour Mohammad Mehrdad, în vârstă de 18 ani, și Delavar Seyed Mohammadreza, de 29 de ani, călătoreau cu pașapoarte furate pentru a-și găsi vieți mai bune în Europa.
Doi dintre cetățenii americani de la bord erau copii mici, Nicole Meng, de 4 ani, și Yan Zhang, de 2 ani.
Philip Wood a fost singurul adult american din avion. Directorul executiv IBM locuia în Beijing și plănuia să se mute în capitala Malaeziei împreună cu prietena sa, Sarah Bajc.
„Fără găsire, fără plată”
Noua căutare se va desfășura pe același principiu „fără găsire, fără plată” ca și căutarea anterioară a Ocean Infinity, guvernul urmând să plătească doar dacă avionul este găsit.
Contractul este pentru 18 luni, iar Malaezia va plăti 70 de milioane de dolari companiei dacă avionul va fi descoperit, a spus Loke.
El a declarat că decizia de a aproba o nouă căutare „reflectă angajamentul guvernului malaezian de a continua operațiunea de căutare și de a oferi închidere familiilor victimelor MH370.”
Căutarea originală condusă de Australia a acoperit 120.000 de kilometri pătrați din Oceanul Indian, dar aproape că nu a găsit nicio urmă a avionului, doar câteva fragmente de resturi fiind recuperate.
În iulie 2015, un fragment de avion confirmat ulterior ca fiind un flaperon de la MH370 a fost găsit pe țărmul insulei Reunion, în vestul Oceanului Indian. Acesta a fost prima dovadă concretă că avionul s-a prăbușit în zonă. Alte resturi au fost ulterior descoperite pe coasta Africii de Est.
Dispariția avionului a fost mult timp subiectul unor teorii — inclusiv că pilotul veteran Zaharie Ahmad Shah a luat-o pe o cale greșită intenționat.
Un raport final asupra tragediei, publicat în 2018, a indicat greșeli ale controlului traficului aerian și a menționat că traseul avionului a fost modificat manual.