Masini romanesti despre care, probabil, multi dintre noi nu au auzit
Publicat de Cosmin Meca, 6 iulie 2015, 15:51
Prima masina romaneasca la 1880
Născut în 1859, Dumitru Vasescu este omul care a inventat primul automobil românesc, în urmă cu două secole. În 1880, la Paris, Dumitru Vasescu construiește primul autovehicul personal, cu motor pe aburi. La acea vreme nu existau încă motoare termice, iar puținele vehicule care existau și aveau motor pe aburi erau utilaje agricole.
Cum trebuie să se fi uitat lumea la românul nostru, care se plimba pe străzi, printre trăsuri, numai că a lui nu era trasă de cal. Automobilul a ajuns o singură data în România în 1906 și a fost expus la Școala de Poduri și Șosele din București unde Dumitru Vasescu a fost și profesor. Informații despre ce s-a întâmplat ulterior cu prima mașină românească nu prea există, dar ne putem bucura de moștenirea lăsată de Dumitru Vasescu.
Roadster-ul din 1945
Numele decapotabilei de două locuri este M. R. Și reprezintă chiar numele constructorului. Radu Manicatide s-a născut în 1912 fiind fiul unui profesor de pediatrie. Pleacă la facultate în Franța, la Paris, unde urmează cursurile Școlii de Aeronautică și Construcții Automobile. În 1937 termină șef de promoție și își urmează cu adevărat pasiunea. În 1945 Radu Manicatide construiește un roadster de mici dimensiuni la uzina IAR de la Brașov.
Mașina avea două locuri, un motor în doi timpi de pe o motocicletă, producând în jur de 11 cai putere, poziționat în spate și capabil să împingă mașina până la 70 Km/h. Greutatea mașinii era de 270 kg, aspectul interesant fiind caroseria inspirată de Jaguar XK120. În 1947 s-au construit trei vehicule dotate cu motor IAR002 cu patru cilindri în linie, capabile să producă 45 de cai putere.
Versiunea dotată cu IAR002 atingea 124 Km/h, existând chiar și variante de 100 de cai putere, cu anumite modificări făcute motorului în doi timpi și patru clindri. Toate aceste progrese fiind făcute de Radu Manicatide, pe care îl putem numii inventatorul primei și singurei mașini sport din România.
Automobilul Malaxa 1945
Tot în 1945 apare poate cea mai elegantă mașină construită veodată de un român. Nicolae Malaxa, realizatorul automobilului, a fost un inginer și întreprinzător român care s-a născut în 1884 la Huși. Autoturismul a fost construit în fabricile industriașului de la Reșița, iar proiectul aparținea unui grup de ingineri de la uzinele A.S.A.M. și Malaxa din București. Mașina avea un motor cu trei cilindri în stea, răcit forțat cu aer.
Răcirea motorului a influențat design-ul mașinii, între plafon și acoperiș fiind lăsat un spațiu pentru canalizarea aerului către motorul poziționat în spate. Acesta producea 30 de cai putere și împingea mașina cu ajutorul tracțiunii spate până la 120Km/h. Automobilul era extraordinar de confortabil datorită faptului că întreaga caroserie era așezată pe sașiu prin tampoane de cauciuc, groase de 10 cm.
Între 1945 și 1947 au fost produse aproape 2000 de unități Malaxa, majoritatea plecând spre export. Povestea mașinii se termină puțin cam trist datorită unui oficial de la Moscova. Generalul rus se afla la Sofia, unde s-a plimbat cu un exemplar Malaxa. A fost atât de impresionat încât la întoarcerea sa la Kremlin a ordonat mutarea uzinei de la Reșița la Podgorye în Urali. Nicolae Malaxa a reușit să își vadă visul împlinit la o scară mai mare, doar pentru a îi fi luat. Acesta s-a stins din viață în 1965 în New Jersey.
GAL – Masina cu trei roti din 1954
GAL este singurul microautomobil românesc și nu cred că va mai exista altul vreodată. Gheorghe Gal a fost un campion la motociclism în anii `30. A construit microautomobilul cu trei roți manual în câteva exemplare, mașinuța dispunând de două locuri și motor Jawa de 250 de centimetri cubi. Motorul producea 12 cai putere și era nevoit să împingă 260 de kg pe care îi putea duce până la 75 Km/h. În anii `50 autoturisuml cu trei roți era o adevărată apariție pe străzile din București. Gheorghe Gal a preluat conceptul de la mașina cu trei roți a celor de la Morgan și aspira să construiască un astefel de automobil și cu patru locuri.
Masina Rodica 1957
În anii `50 la Brașov, un inginer numit Nicolae Lucaci a construit poate cel mai puțin cunoscut automobil. Mașina a fost botezată Rodica, după fetița inginerului. Acesta a construit singur motorul și a utilizat o transmisie de Skoda Felicia, iar autoturismul Rodica a parcurs peste 50.000 de km fără probleme.
De Karaso Simplon 2000
Aproape cinci decenii aveau să treacă de la Rodica până când alt român se punea la treabă să construiască un automobil. Ne întoarcem la Reșița unde în anii 2000 a fost realizat un cabrio inspirat de roadsterele din anii `50. Producătorii modelului românesc au chiar și un website iar sub capotă mașinii se află un propulsor Renault E7J de 1.4 litri care produce 75 de căi putere. Caroseria este realizată din rășină poliesterica iar infrastructura este împrumutată de pe o Dacia Solenza. De Karaso Simplon poate fi comandat și cu un nivel de echipare mai sportiv, care duce performanțele mașinii în jurul cifrelor de 200 de căi putere.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.