Nouă schimbare pentru admiterea la liceu. Cum ar putea fi calculată media claselor 5-8
Publicat de Cosmin Meca, 10 februarie 2018, 09:20
La fel ca predecesorii săi, noul Ministru al Educaţiei se gândeşte şi el la o schimbare în sistemul de învăţământ pentru admiterea la liceu.
Valentin Popa propune ca media claselor 5-8, care în prezent contează în proporţie de 20% la admitere, să fie calculată doar din tezele de la materiile de bază.
Astfel, tezele ar urma să se dea în acelaşi timp, la nivel naţional şi să aibă subiect unic. Propunerea vine ca răspuns la iniţiativa asociaţiilor de părinţi, care cer revenirea la examenul de admitere şi renunţarea la evaluarea naţională.
Conform propunerii pe care ministrul Valentin Popa le-a prezentat-o părinţilor, tezele din gimnaziu, la română şi matematică în clasele a 5-a, a-6-a şi a 7-a, plus istorie sau geografie într-a 8-a, ar urma să devină nişte testări naţionale, astfel încât, elevii să fie evaluaţi, în mod echitabil, la aceleaşi subiecte.
Media lor va conta în proporţie de 20% la admiterea la liceu, pe lângă examenul de evaluare naţională de la sfârşitul clasei a 8-a.
Vicepreşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi: ”În ultimii ani s-au făcut tot felul de experienţe: ba 30%, ba 25%, ba 20%, ponderea notelor din claselor 5-8. Avem o statistică care spune că avem 42% analfabeţi funcţional. Se vede clar că actualul sistem nu duce la nimic bun, de aceea noi am cerut ca admiterea la liceu să se facă în baza unui examen.”
Actuala formă de admitere: evaluarea naţională plus media claselor 5-8 şi repartizarea computerizată este contestată şi de unii profesori.
Profesorii liceelor de top din Capitală, unde admiterea se face cu medii de peste 9,90, constată cu dezamăgire în clasele a 9-a că noii elevi nu sunt pregătiţi conform aşteptărilor. Dascălii contestă aşadar relevanța mediilor de gimnaziu în admiterea la liceu.
Aşa s-a ajuns în situaţia stranie în care unii elevi de la liceele de elită îşi cer transferul după clasa a 9-a.
Director adjunct al Colegiului Naţional Mihai Viteazul: ”În clasa a 9-a copiii vin cu note foarte mari, ei sunt copii buni, dar s-au axat exact pe materiile la care dau capacitatea, iar la celelalte materii, notele au fost oarecum umflate.”
Atât profesorii, cât şi părinţii consideră, totuşi, că propunerea tezelor naţionale este mai bună decât media generală, din gimnaziu. Elevii, spun, însă, că nu rezolvă problema de fond: modalităţile învechite de predare ale profesorilor şi un examen naţional la clasa a 8-a, care nu testează competențele de bază, ci cunoştinţele memorate robotic.
Preşedintele consiliului naţional al elevilor: “Notarea de la clasă este destul de subiectivă, în sensul în care fiecare profesor îşi constituie propria grilă de notare, propriile subiecte. Noi am solicitat şi în trecut ca ponderea mediei de gimnaziu să nu se ia în calcul la admiterea la liceu.”
Iar proiectul care ar trebui să schimbe, de fapt, sistemul educaţional, programul de pregătire a 55.000 de cadre didactice, CRED, este blocat în elaborarea de metodologii.
Deocamdată, propunerea ministrului nu este concretizată într-un proiect.
Valentin Popa: “E o idee pentru viitor. Nu se pune problema să fie aplicată elevilor care acum sunt la gimnaziu. Oricum, ideea va fi dezbătută cu toţi partenerii de dialog social.”
Educaţia este unul dintre domeniile care au suferit cele mai multe modificări, după 90. În tot acest timp, au fost schimbaţi 24 de miniştri ai educaţiei.
sursa: stirileprotv.ro