Paguba contractului cu Bechtel
Publicat de Liviu Goga, 23 februarie 2017, 19:45
Contractul încheiat în 2003 cu firma americană Bechtel care a construit puţin peste 10% din Autostrada Transilvania Braşov-Borş a produs o pagubă la bugetul de stat de 525 de milioane de euro – arată un raport al Ministerului de Finanţe, din decembrie 2016. Contractul iniţial semnat între Guvernul României şi constructorul armerican Bechtel prevedea realizarea unei autostrăzi în lungime de 415 km între Braşov şi Borş cu o valoare de circa 2,2 miliarde de euro, însă după mai multe acte adiţionale la contract, Ministerul Transporturilor a plătit 1,5 miliarde de euro, adică 65% din valoarea contractului, pentru doar 52 de km de autostradă. Astfel, pentru un km de drum rapid în zonă de deal, România a achitat 28 de milioane de euro, aproape de 4 ori mai mult faţă de standardele de cost în vigoare. Ministerul Finanţelor consideră că răspunzător de acest prejudiciu sunt directorii generali ai Companiei de Drumuri care au semnat contractul, actele adiţionale, dar şi despăgubirea de 37 de milioane de euro achitată constructorului pentru rezilierea contractului în 2013. În fapt, mecanismele prin care s-ar fi umflat contractul sunt lipsa unei negocieri cu antreprenorul, mascarea avansului de 40 de milioane de euro sub o altă denumire sau cheltuieli de mobilizare care nu erau prevăzute în devizul general.