Performanța școlară, puternic influențată de statutul socio-economic, conform unui studiu Salvați Copiii
Publicat de Alin Cirtina, 9 septembrie 2024, 08:08
Un studiu realizat de organizația Salvați Copiii arată că performanțele elevilor la școală sunt profund afectate de condițiile socio-economice ale familiilor. Studiul scoate la iveală diferențe majore între mediul rural și cel urban, cu rate de abandon școlar de 3% în marile orașe, 14% în orașele mici și aproape 30% la sate.
Doi din cinci elevi care au început școala în urmă cu nouă ani nu au reușit să obțină medii peste 5 la finalul gimnaziului, majoritatea acestora fiind din mediul rural. Aproximativ 15% dintre elevi nu au ajuns să finalizeze clasa a VIII-a. Una dintre cauze este accesul limitat la meditații sau programe școlare prelungite, pentru care părinții din mediul urban cheltuiesc cu 30-40% mai mult decât cei din rural.
Elevii exprimă o nemulțumire față de conținutul predat la școală, considerând că nu îi ajută în viitor și că le răpește timpul pentru a-și urma pasiunile. Totodată, peste jumătate dintre elevi se simt emoționați, timizi, nesiguri și încordați în timpul orelor, iar 5% afirmă că sunt bătuți de profesori, 22% că sunt jigniți, iar trei sferturi că sunt certați atunci când greșesc.
Un alt fenomen îngrijorător este bullyingul, cu 4 din 5 elevi care au fost martori la astfel de situații, iar 1 din 5 afirmă că a asistat frecvent la astfel de cazuri. Aproape jumătate dintre elevi au fost victime ale bullyingului, iar 1 din 10 a trecut prin astfel de experiențe frecvent.
Ca rezultat al acestor dificultăți, 55% dintre elevi își doresc să plece din țară și să se stabilească în străinătate, conform concluziilor studiului.
A consemnat Adrian Leu, Radio România Actualități
Sursă foto: arhivă – pexels.com