Connect with us

National

Proiectul „România Educată” modifică sistemul de educație

Published

on

Proiectul „România Educată” va fi aprobat, săptămâna viitoare, în Guvern, prin memorandum, după ultimele consultări, pe care președintele Klaus Iohannis le are, în această săptămână, cu societatea civilă și decidenții politici. Proiectul propune mai multe modificări în sistemul de educație.

Principala modificare, adusă sistemului de educație, vizează învățământul liceal, unde vor exista trei profiluri – teoretic, profesional și vocațional – cu aceeași durată (4 ani), absolvenții putând intra direct în examenul de bacalaureat, iar transferurile între acestea se pot realiza anual, în baza unui examen. La nivelul liceelor profesionale, autoritățile speră la o colaborare strânsă cu mediul privat, pentru o mai bună incluziune, pe piața muncii, a elevilor care termină un liceu profesional sau tehnologic.

O altă noutate o constituie posibilitatea liceelor de a organiza examene de admitere, organizate înainte de evaluarea națională.

O întrebare la care încă autoritățile nu au un răspuns este dacă nota la Evaluarea Națională va mai conta, în cazul în care elevul a luat deja examenul de admitere la liceu. De asemenea, nu este clar dacă mediile din gimnaziu vor fi luate în calcul pentru admiterea la liceu.

Examenul de Bacalaureat va fi format din testări transdisciplinare și ar putea fi asemănător testelor PISA. Acesta va putea fi susținut și de elevii de la școlile profesionale sau liceele tehnologice.

Proiectul mai prevede și înființarea de colegii universitare, la care admiterea să se facă fără Bacalaureat, absolvenții acestora obținând o diplomă de calificare de nivel 5, echivalentă diplomelor obținute în școlile postliceale.

În clasele I-IV, evaluarea la clasă se va face prin calificative, iar evaluările anuale vor fi axate pe competențe cheie și vor include și un raport din partea consilierului școlar.

La clasele V-VIII, evaluarea curentă la clasă se va face prin note, iar tezele de final de an vor fi cu subiect unic, la care se adaugă și raportul din partea consilierului școlar.