Protocol de colaborare pentru eliberarea gratuită a certificatului de moștenitor
Publicat de Puiu Vulea, 2 octombrie 2016, 16:21
În Monitorul Oficial, Partea I nr. 758 din 28.09.2016, a fost publicat Ordinul nr. 1125/2016 al directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, pentru aprobarea Protocolului de colaborare privind procedura eliberării şi a plăţii onorariilor pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, a certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală, în derularea Programului naţional de cadastru şi carte funciară, care prevede:
Art. 1.
Se aprobă Protocolul de colaborare privind procedura eliberării şi a plăţii onorariilor pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, a certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală, în derularea Programului naţional de cadastru şi carte funciară, încheiat cu Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România, prevăzut în anexa care face parte integrată din prezentul ordin.
Art. 2.
Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Protocolul numărul 18422/2016, intrat în vigoare de la 28.09.2016, prevede gratuităţi pentru cetăţeni în vederea înscrierii în cartea funciară a imobilelor deţinute în unităţile administrativ-teritoriale ce fac obiectul înregistrării sistematice, inclusiv scutirea de la plata onorariilor notariale pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentare, a certificatelor de legatar, precum şi a certificatelor de vacanţă succesorală, cu privire la imobile ce fac obiectul înregistrării sistematice.
În scopul realizării lucrărilor de înregistrare sistematică, ANCPI, prin oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară competente (OCPI), după deschiderea noilor cărţi funciare pe numele defuncţilor, sesizează Camerele Notarilor Publici, în a căror rază teritorială defuncţii şi-au avut ultimul domiciliu, în vederea emiterii certificatelor de moştenitor, comunicând lista persoanelor decedate, care au deţinut imobile în unităţile administrativ-teritoriale care au făcut obiectul înregistrării sistematice a proprietăţilor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.
Sesizarea OCPI se face printr-o cerere ce va fi însoţită de un centralizator ce cuprinde menţiuni despre numele, prenumele şi datele de identificare ale defunctului şi despre faptul că imobilele au făcut obiectul înregistrării sistematice.
Protocolul va înceta în termen de 2 ani de la finalizarea Programului naţional de cadastru şi carte funciară.