Radio Taxi – Este adevărat că motorul se încălzește mai repede cu instalația de încălzire oprită?
Publicat de Cosmin Meca, 3 februarie 2021, 16:00
Sunt mulți curioși să afle dacă este adevărat că motorul se încălzește mai repede cu instalația de încălzire oprită. Răspunsul, ca de obicei, este mai complicat și depinde de mai mulți factori.
Suntem în secolul XXI, iar mașinile sunt aproape pe cale de dispariție, cel puțin cele pe care le cunoaștem din ultimii 30 de ani.
Cu toate acestea, mulți șoferi respectă cu religiozitate sfaturile pe care le-au auzit de la părinți, cu decenii în urmă. La loc de cinste între cele care se referă la folosirea mașinii în condiții de iarnă se află, desigur, încălzirea motorului.
Desigur, pare că are sens, un motor cald va funcționa mai bine și mai eficient decât unul rece. Uleiul va circula mai bine în instalația de ungere, iar uzura va fi mai mică. Cu toate acestea, automobilele moderne sunt fundamental diferite de cele de acum 30 de ani, la fel și uleiul care asigură ungerea motorului și a cutiei de viteze.
Prin urmare, cât mai contează dacă motorul se încălzește mai repede sau mai lent prin poprirea sau nu a instalației de încălzire? Înainte de a răspunde, trebuie precizat că nici instalațiile de încălzire de pe mașinile de astăzi nu mai seamănă cu ceea ce aveau părinții și bunicii noștri pe Dacia 1300.
Și atunci și acum căldura folosită era cea generată de motor, prin instalația de răcire. Diferența principală este că mașinile bunicilor aveau un robinet care permitea sau nu intrarea apei fierbinți în radiatorul sistemului de încălzire.
Înainte de a răspunde, trebuie precizat că nici instalațiile de încălzire de pe mașinile de astăzi nu mai seamănă cu ceea ce aveau părinții și bunicii noștri pe Dacia 1300. Și atunci și acum căldura folosită era cea generată de motor, prin instalația de răcire.
Diferența principală este că mașinile bunicilor aveau un robinet care permitea sau nu intrarea apei fierbinți în radiatorul sistemului de încălzire. Mașinile moderne nu mai folosesc așa ceva – instalația de încălzire este conectată în permanență la circuitul de răcire al motorului.
Chiar și vara. Reglajul temperaturii se face prin varierea proporției dintre aerul cald generat de radiator și cel rece, adus de afară. Vara, aerul care iese prin fantele de ventilație ocolește cu totul radiatorul de încălzire a habitaclului, în timp ce iarna trece în totalitate prin radiator.
Prin urmare, dacă închiderea robinetului la o mașină mai veche reduce dimensiunea circuitului de răcire și scoate din circuit al doilea radiator, în cazul mașinilor moderne circuitul de răcire nu își schimbă configurația pentru încălzirea habitaclului. Acesta este și motivul pentru care răspunsul la întrebarea din titlu este relativ simplu.
La mașinile vechi, închiderea robinetului instalației de încălzire asigura un circuit de răcire mai scurt, ceea ce contribuia la încălzirea mai rapidă a motorului. La o mașină modernă, închiderea sistemului de încălzire poate contribui la încălzirea mai rapidă a motorului, dar nesemnificativ.
La fel, deschiderea la maximum a căldurii va întârzia întrucâtva atingerea temperaturii optime de funcționare a motorului, dar nu semnificativ. Prin urmare, nu are nicio importanță dacă opriți sau nu instalația de încălzire. Cel puțin nu pentru motor.
În schimb, oprirea acesteia va afecta procesul de dezaburire al geamurilor și de topire a gheții de pe parbriz (dacă este cazul). Așadar, nu este recomandată oprirea instalației de încălzire.
Sursa text Promotor.ro