Rata analfabetismului funcțional în România: 42%
Publicat de Cosmin Meca, 12 noiembrie 2016, 08:30
La Cluj Napoca a avut loc, în această săptămână, dezbaterea regionala „Analfabetismul funcţional in Romania” , in cadrul proiectului Romania Educata, derulat de catre Departamentul de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale.
In cadrul dezbaterii, a fost prezentat studiul realizat de Centrul de Evaluare si Analize Educaţionale despre necesitatea scaderii analfabetismului functinal in Romania.
Potrivit datelor OECD din 2012, 42% dintre elevii de 15 ani din Romania nu reusesc sa identifice informatiile relevante si sa faca rationamente elementare pentru a gasi solutia la o problema.
Aceasta incapacitate de a interpreta o situatie si de a rationa corect pe baza informatiilor disponibile poarta numele de analfabetism functional.
Desi copiii pot citi si scrie, nu pot folosi informatiile citite pentru a atinge un scop. Nivelul mediu al analfabetismului functional in Europa este de 20%, urmand ca pana in 2020 sa scada la 15%.
Potrivit studiului Centrului de Evaluare si Analize Educationale, „Consecintele indiferentei fata de aceasta problema pot fi grave pentru cei care vor intra pe piata muncii in urmatorii 10-20 ani.”
Analfabetismul functional are efecte si pe plan economic, explicand de ce, desi PIB-ul tarii noastre a crescut constant din 1990, nivelul de saracie nu a scazut:„Pentru a lamuri despre este vorba, trebuie sa aducem in discutie un fenomen economic interesant ce poate fi observat in multe tari dezvoltate – este vorba despre crestere economica inclusiva. Aceasta are loc atunci cand beneficiile aduse de un PIB in crestere sunt accesibile unui numar cat mai mare de angajati intr- o proportie comparabila. Daca o parte din forta de lucru are un grad scazut de calificare intr-o tara, atunci cresterile de venituri asociate unei cresteri oarecare a PIB-ului raman nesemnificative in randul acesteia si sunt mult inferioare cresterilor de venituri inregistrate in randul populatiei calificate;de fapt, cea din urmaaduce o plus-valoare semnificativa in economie.”
De asemenea, studiul atrage atentia asupra faptului ca eforturile de scadere a analfabetismului functional trebuie sa se concentreze asupra claselor primare si gimnaziale, nu doar in liceu sau in invatamantul universitar.
Studiul propune si o serie de masuri care pot reduca rata analfabetismului functional, de la abordarea pedagogica centrata pe elev, pana la masurarea cat mai obiectiva a abilitatilor elevilor si formarea continua a profesorilor.
Sursa CEAE.ro