Ascultă Radio România Oltenia - Craiova Live

Roland Garros, erou al aviaţiei în Primul Război Mondial. De ce astăzi turneul de tenis îi poartă numele?

Radio România Oltenia

Publicat de Cosmin Meca, 12 iunie 2017, 21:00 / actualizat: 13 iunie 2017, 12:54

Numele lui se identifică astăzi cu cel mai important turneu internaţional de tenis din lume, dar nimeni nu îi ştie cu adevărat povestea. Roland Garros a fost un fan al sportului, dar nici pe departe un jucător de tenis renumit, aşa cum am bănui. El este unul dintre cei mai cunoscuţi aviatori francezi, un erou al Primului Război Mondial. Este omul recordurilor şi al premierelor. Şi totuşi, care este legătura între pilotul care a luptat contra Germanilor şi turneul de Grand Slam de la Paris?

Primul zbor peste Mediterana

Eugène Adrien Roland Georges Garros s-a născut pe 6 octombrie 1888, în Saint-Denis. Liceul l-a terminat la Paris, unde de altfel a absolvit şi Şcoala de Înalte Studii Comerciale. La 21 de ani s-a urcat pentru prima dată la bordul unui avion: monoplanul Demoiselle (Libelula), relateaza historia.ro

Un an mai târziu a obţinut brevetul de pilot, de atunci începând să participe la competiţiile de profil din Europa. Garros şi-a câştigat faima înainte de Primul Război Mondial. În 1912 a câştigat cursa din cadrul Circuitului de la Anjou. Apoi, el a stabilit un nou record mondial pentru cea mai mare altitudine, înregistrând 5610m.

În 1913, Roland Garros a devenit un adevărat pionier al aviaţiei, realizând primul zbor fără oprire peste întreaga Mare Mediterană. Acest lucru s-a întâmplat în 1913, la bordul monoplanului Morane-Saulnier. Zborul a început din oraşul Frejus, localizat în sudul Franţei şi a avut ca destinaţie Bizerte, o localitate din Tunisia.

În 1914, când a început războiul, Roland Garros era deja celebru în lumea aviaţiei. Pe 28 iulie 1914, el se afla la Berlin şi din cauza evenimentelor politice, a fost arestat la domiciliu. Ştia că războiul începuse şi că ţara avea nevoie de el, aşa că s-a strecurat afară pe geamul din baie, şi urcându-se la bordul avionului său care se afla în apropiere, a zburat înapoi în Franţa pe timpul nopţii.

Prima luptă aeriană din istorie

Odată ajung înapoi, se pare că la început proiectul său aviatic a fost respins, însă el s-a înrolat oricum în armată, fiind convins că războiul aerian va avea un rol important. Iniţial a luat parte la misiuni de recunoaştere, însă era limitat de tehnologie. Dar Garros nu s-a dat bătut.

În ceea ce priveşte lupta pe calea aerului, în acea vreme era mai complicat: pilotul se ocupa strict de coordonarea avionului, iar un soldat secund încerca să tragă în avioanele inamice. Garros lucra în paralel la dezvoltarea tehnicii de luptă în aer, dar în acelaşi timp era prezent la datorie. Se spune că pe 3 august 1914, Garros a reuşit să doboare un Zeppelin chiar deasupra frontierei germane, distrugând aeronava inamică. Se pare că acest lucru a răspuns la întrebarea dacă Marele Război se va disputa parţial în aer, în condiţiile în care marile puteri implicate deţineau peste 2000 de aeronave şi dirijabile.

Bazându-se pe cercetarea făcută de inginerul Raymond Saulnier, Garros a ajutat la elaborarea unui sistem de sincronizare care să permită piloților să tragă prin elice fără să lovească lamele. Aşa se face că, până în aprilie 1915, avionul său era echipat cu sistemul de tragere pe care îl dezvoltase. Prima aeronavă pe care a doborât-o utilizând noua tehnologie a fost o aeronavă germană asupra căreia a tras cu o mitralieră, pe 1 aprilie 1915. Alte două aeronave nemţeşti i-au căzut pradă pe 15, respectiv 18 aprilie. Deci, se pare că pentru Garros faptul că pe sub ochelarii de protecţie purta ochelari de vedere nu a reprezentat un impediment.

Din lagăr înapoi în avion

Pasiunea pentru avioane, dar şi curajul cu care lupta l-au făcut celebru. Doar că sfârşitul a venit mai repede decât se aştepta. Pe 18 aprilie 1915, din cauza înfundării conductelor de alimentare, Garros a fost obligat să aterizeze pe terenul nemţilor. A fost capturat de către inamici şi închis.

Şi pentru că era considerat un soldat inteligent, germanii l-au mutat din lagăr în lagăr, de teamă ca acesta să nu aibă timp să îşi facă un plan de evadare. În 1917, el este transferat în lagărul de prizonieri de la Magdeburg, unde l-a cunoscut pe locotenentul Anselme Marchal. Cei doi pun la cale un plan de evadare: confecţionează uniforme militare germane, şi cu ajutorul lui Anselme care ştia foarte bine limba germană, reuşesc să treacă de santinele. Odată ieşiţi de acolo, pornesc spre Franţa pe o rută ocolitoare: Germania, Olanda, Anglia.

Odată ajuns în Franţa, el se doreşte să se întoarcă în armată. Este primit chiar de liderul francez, George Clemenceau, care îi oferă un post de consilier. Numai că Roland dorea să se întoarcă înapoi, la cârma unui avion. I s-a oferit această şansă, doar că în timpul în care el a fost închis tacticile de luptă aeriană au evoluat mult, iar el rămăsese în urmă. În octombrie 1918 a obţinut se pare două victorii, însă nu au fost suficiente. Roland Garros a murit pe 5 octombrie, cu numai o zi înainte de a împlini 30 de ani şi o lună înainte de finalul Marelui Război.

Tenisul îi aduce un omagiu

Competiţia de tenis a fost inaugurată în 1891 şi era un turneu naţional, dedicat jucătorilor care erau membri ai cluburilor franceze – Championat de France International de Tennis. Din 1925, turneul de tenis a devenit accebil şi străinilor.

Trei ani mai târziu, Franţa a câştigat marele trofeu – Cupa Davis prin „muschetarii” Jacques Brugnon, Jean Borotra, Henri Cochet şi Rene Lacoste, care i-au bătut pe americani chiar la ei acasă. Pentru a sărbători această reuşită, dar şi pentru a-şi apăra titlul cum se cuvine, Federaţia Naţională de Tenis a decis ridicarea unui teren dedicat competiţiei. Statul francez le-a oferit trei hectare de pământ lângă Porte d’Auteuil, Paris, având o singură condiţie: aceea de a numi noul teren Roland Garros, în cinstea pilotului – erou. Astfel, faimoasa competiţie a luat denumirea de Les Internationaux de France de Roland Garros sau Tournoi de Roland-Garros.

De ce anvelopele auto au acei țepi mici din cauciuc?
Fapt divers luni, 18 noiembrie 2024, 10:39

De ce anvelopele auto au acei țepi mici din cauciuc?

De ce anvelopele auto au acei țepi mici din...

De ce anvelopele auto au acei țepi mici din cauciuc?
10 mistere fascinante ale lumii care sfidează explicațiile științifice
Fapt divers sâmbătă, 16 noiembrie 2024, 18:36

10 mistere fascinante ale lumii care sfidează explicațiile științifice

10 mistere fascinante ale lumii care sfidează explicațiile...

10 mistere fascinante ale lumii care sfidează explicațiile științifice
Celine Dion se confruntă cu o boală rară și incurabilă. „A fost greu pentru mine să accept această situație”
Fapt divers sâmbătă, 16 noiembrie 2024, 10:02

Celine Dion se confruntă cu o boală rară și incurabilă. „A fost greu pentru mine să accept această situație”

Celine Dion se confruntă cu o boală rară și incurabilă. „A fost greu pentru mine să accept această...

Celine Dion se confruntă cu o boală rară și incurabilă. „A fost greu pentru mine să accept această situație”
Un organ „inutil” pe care medicii îl îndepărtează adesea ar putea lupta împotriva cancerului
Fapt divers vineri, 15 noiembrie 2024, 10:55

Un organ „inutil” pe care medicii îl îndepărtează adesea ar putea lupta împotriva cancerului

Un organ „inutil” pe care medicii îl îndepărtează adesea ar putea lupta împotriva...

Un organ „inutil” pe care medicii îl îndepărtează adesea ar putea lupta împotriva cancerului
Fapt divers miercuri, 13 noiembrie 2024, 11:05

Antonov An-225 Mriya a fost cel mai mare avion care a zburat vreodată

Antonov An-225 Mriya a fost cel mai mare avion care a zburat...

Antonov An-225 Mriya a fost cel mai mare avion care a zburat vreodată
Fapt divers marți, 12 noiembrie 2024, 09:56

De ce se trezesc unii oameni la ora 3 dimineața în fiecare noapte?

Lumea e plină de lucruri înfricoșătoare. Meduzele și căderea părului, ca să menționăm doar...

De ce se trezesc unii oameni la ora 3 dimineața în fiecare noapte?
Fapt divers marți, 12 noiembrie 2024, 09:42

Oamenii de știință au inventat un Cub Rubik cuantic pentru a câștiga un pariu. Este ”infinit” de dificil – dar rezolvabil

Oamenii de știință au inventat un Cub Rubik cuantic pentru a câștiga un pariu. Este ''infinit'' de dificil – dar...

Oamenii de știință au inventat un Cub Rubik cuantic pentru a câștiga un pariu. Este ”infinit” de dificil – dar rezolvabil
Fapt divers joi, 7 noiembrie 2024, 10:11

2024 – primul an care va depăși o limită de încălzire despre care oamenii de știință ne-au avertizat

2024 - primul an care va depăși o limită de încălzire despre care oamenii de știință ne-au...

2024 – primul an care va depăși o limită de încălzire despre care oamenii de știință ne-au avertizat