Secretele cartii de vacanta
Publicat de Cosmin Meca, 12 august 2015, 14:34 / actualizat: 30 ianuarie 2021, 11:29
Caravana Gaudeamus se oprește și în acest an pe litoral: între 13 și 17 august. Nu la Constanța, ca anul trecut, ci la Mamaia. Si cum această caravană a cărților e o operațiune de desant cultural organizată de Societatea Română de Radio, asta se va întâmpla pe faleza de unde emite Radio Vacanța. Iar oferta caravanei va consta, evident, în cărți de vacanță.
Ideea de la care a pornit caravana Gaudeamus funcționează cât se poate de convingător. Pe principiul că dacă cititorul nu se mai duce după cărți, se duc cărțile la cititor. Astfel că Târgul de carte Gaudeamus n-are doar ediția din București, către sfîrșitul anului, ci și prin orașele din țară,începând din primăvară, într-o formulă care combină cartea cu spectacole de tot felul, și cu incursiuni în specificul local. Totul într-o formulă relaxată, care-i atrage atât pe cititorii care vor să să cumpere, la târg, cărți cu reducere de preț, fără să se ducă pentru asta la București, cât și pe cei care nu fac parte dintre consumatorii de carte, cum li se zice cititorilor în sondaje, adică acele persoane care nu calcă prin librării decât ca să se adăpostească de ploaie.
Aceste desanturi culturale sunt minuțios pregătite, radiofonic, pentru a produce o consistentă așteptare locală, înainte ca ele să aibă loc. Efectul e că și edițiile din țară ale Târgului de carte Gaudeamus ies pe plus, ceea ce ar trebui să le dea gândit celor care bugetează „manifestările culturale” la capitolul pierderilor planificate.
În comparație cu marile orașe din țară, cu tradițiile lor culturale și cu o populație stabilă, Mamaia poate fi destul de problematică pentru organizatorii unui târg de carte, ai cărui principali vizitatori ar trebui să fie majoritatea turiștilor, nu minoritatea estivală a localnicilor. De altfel, către turiști se îndreaptă oferta caravanei Gaudeamus, cu cartea de vacanță. Dar, cum bine se știe, cartea de vacanță nu e un gen literar, ci rezultatul unei recomandări. Iar recomandarea asta poate veni dinspre două filosofii editoriale, care se bat cap în cap.
Cea dintâi vede în cartea de vacanță producții literare recente, mai ușurele sau volume clasice cu o popularitate verificată din literatura de aventuri, polițistă sau umoristică. Cea de-a doua filosofie editorială consideră că o carte de vacanță e una pe care n-ai apucat s-o citești în timpul anului, drept care singura condiție de selecție a editorului e ca în vacanță să citim cărți bune, indiferent de subiectul lor. Punctul comun al acestor două viziuni editoriale e că ambele recomandă cititorului cărți de o valoare verificată în timp sau producții literare recente de mare succes popular. Spre deosebire de un târg de carte obișnuit, oferta caravanei Gaudeamus la Mamaia seamănă cu play-list-ul de la Radio Vacanța, care le oferă turiștilor de pe litoral muzică de top, căutînd numitorul comun între diverse categorii de vîrstă și de gust.
Cristian Teodorescu