Tot ce stim despre Cannes 2016
Publicat de Cosmin Meca, 21 aprilie 2016, 13:17
Cu o prezență românească extrem de consistentă (două lungmetraje în lupta pentru Palme d’Or, și al treilea în lupta pentru Camera d’Or și pentru premiul secțiunii Un Certain Regard), cel mai important festival de film al lumii se va desfășura anul acesta între 11 și 22 mai. În cadrul conferinței de presă pentru anunțarea selecției, Directorul festivalului, Thierry Fremaux, a făcut o prezentare generală a filmelor. Pe de altă parte, publicația Variety a intrat în posesia sinopsisurilor oficiale. Iată, așadar, din joncțiunea acestor surse, o prezentare a tuturor lungmetrajelor din selecția oficială.
Filmul de deschidere
Café Society (Woody Allen). Filmul romantic plasat în anii 1930, între Hollywood și Bronx, îi are în distribuție pe Kristen Stewart și Jesse Eisenberg. Este primul film digital al lui Allen, cu imaginea semnată de Vittorio Storaro (Apocalypse Now). Cafe Society va avea premiera în partea a doua a acestui an, distribuit de Amazon Studios, și nu – ca până acum – Sony Pictures, scrie publicația Variety. Woody Allen este o prezență aproape constantă la Cannes, anul trecut participa cu Irrational Man.
Principala secțiune competițională. Lupta pentru Palme d’Or
Aquarius (Kleber Mendonca Filho). Critic devenit regizor, Kleber Mendonca Filho semnează acest sequel la Neighboring Sounds din 2012, unul dintre cele mai vizibile filme braziliene de debut ale deceniului, cu Sonia Braga (Kiss of the Spider Woman) în rolul unei femei văduve, compozitoare, care reușește să călătorească în timp.
American Honey (Andrea Arnold, Anglia). Regizoarea britanică, invitată inclusiv în juriul ediției din 2012, și-a primit partea de elogii în cadrul festivalului, câștigând premiile juriului cu două filme, Red Road și cu Fish Tank din competiția oficială. Ultimul ei film – și primul ei film american – urmărește un grup de tineri care parcurge țara vânzând abonamente la reviste și făcând tot felul de năzbâtii. În film apar Sasha Lane, Shia LaBeouf și Riley Keough. A24 pregătește premiera în cursul acestui an.
Elle (Paul Verhoeven, Olanda) Regizorul lui Black Book revine pentru prima oară la Cannes după Basic Instinct din 1992. Acest thriller îl aduce pentru prima oară în Franța pe Verhoeven. Actrița Isabelle Huppert, fostă președinte a juriului la Cannes, joacă rolul unei femei – manager de top pentru o firmă de jocuri video care ripostează remarcabil atunci când este agresată la ea acasă.
From the Land of the Moon (Nicole Garcia, Franța) Adaptare după romanul semnat de către Milena Agus despre poveștile de dragoste, reale și imaginate, ale unei protagoniste care au loc din 1943 și până la mijlocul anilor 60, acest film, cu Marion Cotillard, pare să fie una dintre cele mai de succes la public filme ale acestei ediții, fiind și cea de-a treia în care actrița devenită regizoare semnează un lungmetraj din competiție.
Bacalaureat (Cristian Mungiu, România) Cunoscut în perioada de pregătire sub numele de Fotografii de familie, spune povestea unui doctor (Adrian Titieni)dintr-un mic oraș de provincie care trebuie să decidă care e cea mai bună cale de urmat pentru copilul (Maria-Victoria Drăguș) lui în contextul societății românești de astăzi.
The Handmaiden (Park Chan-wook, Coreea de SUd) Ultimul film al regizorului lui Old Boy revine la Cannes tot cu un film în limba coreană, după ce în 2009 participase cu Thirst. Ultimul film, inspirat dintr-un roman britanic semnat de către autoarea Sarah Waters, Fingersmith, surprinde pe o femeie – hoț de buzunare care se aliază cu un escroc într-un plan de a seduce și înșela pe o bogată moștenitoare japoneză. Filmul va fi distribuit în Statele Unite de către Amazon Studios.
I, Daniel Blake (Ken Loach, Anglia) Regizorul preocupat de teme sociale a fost o prezență constantă la Cannes, apărând cu 16 filme în festival, dintre care douăsprezece în competiție, încă de la premiera din 1970 a filmului Kes în Săptămâna Criticii. Ultima lui colaborare cu scenaristul Paul Laverty (cel care a scris scenariul la filmul câștigător de Oscar al regizorului, The Wind That Shakes The Barley) este despre doi oameni care depind de ajutorul social, un muncitor care a suferit un accident și o mamă singură.
It’s Only the End of the World (Xavier Dolan, Canada). După participarea la juriul festivalului de anul trecut, tânărul regizor canadian, care a trezit reacții amestecate cu ultimul său film, Mommy, se întoarce cu această dramă în limba franceză, cu Marion Cotillard, Lea Seydoux și Vincent Cassel, inspirată de piesa lui Jean-Luc Lagarce ”Juste la fin du monde”, în care un scriitor se întoarce acasă pentru a anunța familiei vestea morții iminente.
Julieta (Pedro Almodovar, Spania). Inspirată dintr- un ciclu de povestiri semnate de către câștigătoarea de premiu Pulitzer Alice Munro în cartea ei Runaway, ultima producție a regizorului spaniol le are în rolurile principale pe Adriana Ugarte și Emma Suarez. Pentru regizorul All About My Mother este cel de-al patrulea film cu care intră în competiția de la Cannes. Sony Pictures se ocupă de distribuirea filmului în Statele Unite.
The Last Face (Sean Penn, SUA). Controversatul actor-regizor semnează această dramă cu Charlize Theron și cu Javier Bardem, în rolul a doi lucrători umanitari care se îndrăgostesc pe fundalul războiului civil din Liberia. Filmul marchează pentru Sean Penn întoarcerea la Cannes după debutul său ca regizor cu The Indian Runner (1991, Director’s Fortnight) și The Pledge (2001, competiția principală). Penn a fost președintele juriului de la Cannes în 2008.
Loving (Jeff Nichols, SUA). La câteva luni după premiera lui Midnight Special la Berlin, Nichols inaugurează această poveste despre mișcarea pentru drepturi civile, cu Joel Edgerton și Ruth Negga care joacă un cuplu inter-rasial în statul american Virginia al anului 1958. Pregătit pentru premiera în cinematografe pe 4 noiembrie cu Focus Features, filmul marchează întoarcerea lui Nichols la Cannes după Take Shelter (2011, Săptămâna Criticii) și după Mud (2012, competiția principală).
Ma Rosa (Brillante Mendoza, Filipine). Regizor filipinez prolific dar relativ puțin cunoscut publicului de la Cannes, Mendoza a fost la Cannes anul trecut cu Trap, aflat în competiție în secțiunea Un Certain Regard, după ce mai apăruse inițial cu Kinatay (2009), care a câștigat premiul juriului pentru regie, și cu Serbis (2008), în cursa pentru Palme d’Or.
The Neon Demon (Nicolas Winding Refn, Danemarca). După producția Drive, regizorul danez s-a declarat „îndrăgostit de atmosfera electrizantă din Los Angeles și am știut că mă voi întoarce să spun povestea lui The Neon Demon”, un horror stilat în care Elle Fanning joacă rolul unei tinere fotomodel supusă atacurilor rivalelor. Amazon va face distribuția filmului în Statele Unite.
Patterson (Jim Jarmusch, SUA). Adam Driver joacă rolul lui Paterson, un șofer de autobuz, bărbat din clasa muncitoare, care trăiește în orășelul omonim din New Jersey și își încearcă norocul în scrisul de poezie, încurajat de soția sa, jucată de Golshifteh Farahani. Spre deosebire de filmele anterioare ale lui Jarmusch, Patterson pare să fie una dintre cele mai discrete prezențe de la Cannes. Șase dintre filmele lui Jarmusch au concurat la Cannes.
Personal Shopper (Olivier Assayas, Franța). În film apare Kristen Stewart, care a câștigat elogii și un Cesar pentru rolul secundar din Clouds of Sils Maria. Filmul, plasat în lumea modei pariziene care se întretaie cu elemente supranaturale, o pune pe Stewart în rolul unei americance care lucrează pentru o celebritate a aceste lumi. Mk2 se ocupă de vânzări.
Sieranevada (Cristi Puiu, România). Unul dintre cei mai admirați regizori români, care – comentează publicația Variety – în mod surprinzător nu a intrat niciodată în principala secțiune competițională, atât „Moartea Domnului Lăzărescu” cât și „Aurora” având premiera în secțiunea Un Certain Regard. Sieranevada (cu Mimi Brănescu) este despre o reuniune de familie pentru comemorarea tatălui trecut în neființă.
Slack Bay (Bruno Dumont, Franța). După ce a câștigat cronici favorabile cu Li’l Quinquin, Dumont pare să fie tot mai îndrăzneț și să distribuie staruri tot mai cunoscute, inclusiv pe Fabrice Luchini și pe Juliette Binoche. Plasată în același colț întunecat din nordul Franței unde regizorul a trăit și a lucrat, în vara anului 1910, comedia de epocă marchează și cel de-al treilea film din competiție, după L Humanite și Flanders.
Staying Vertical (Alain Guiraudie, Franța). Regizorul și-a atras atenția internațională acum trei ani cu Stranger by the Lake, un thriller îndrăzneț plasat în lumea homosexualilor. Filmul, deși greu de digerat, i-a adus un premiu Un Certain Regard și multiple nominalizări la premiile Cesar la sfârșitul anului. Ultimul său film, despre un regizor care își crește copilul singur, intră din nou în competiție. Filmul e distribuit de Les Films du Losange.
Toni Erdmann (Maren Ade, Germania). Una dintre cele doar trei regizoare din competiție – și prima prezență din Germania după Wim Wenders cu Palermo Shooting din 2008, Ade a câștigat Ursul de Argint la Berlin cu Everyone Else. Cea de-a treia producție a ei îl are pe Peter Simonischek în rolul unui tată care își aduce fiica (Sandra Huller) la București pentru a o învăța simțul umorului. Ada Solomon este implicată în proiect în calitate de co-producător.
The Unknown Girl (Jean-Pierre și Luc Dardenne, Belgia). După ce a distribuit în filmele sale staruri precum Marion Cotillard și Cecile de France, cei doi frați belgieni au distribuit o stea franceză mai puțin cunoscută, dar aflată în afirmare, Adele Haenel (Love at First Sight), alături de obișnuiții Jeremie Renier și Olivier Gourmet. În film, un medic tânăr investighează un caz al unui pacient care a murit după ce a refuzat tratamentul.
În afara competiției
The BFG (Steven Spielberg, SUA). Asocierea între Spielberg, la rândul lui președinte a juriului și Melissa Mathison, scenarista ET the Extra-Terrestrial, această adaptare marca Roald Dahl ar putea fi una dintre cele mai puternice prezențe pe Croazetă, demarând o campanie internațională de vânzări pentru premiera de pe 1 iulie. Mark Rylance joacă rolul uriașului eponim, în timp ce Rebecca Hall, Bill Hader și Jermaine Clement joacă personaje de talie mai firească.
Money Monster (Jodie Foster, SUA)
Nice Guys (Shane Black, SUA). Russell Crowe și Ryan Gosling joacă în această comedie cu polițiști americani, plasată la sfârșitul anilor 70, care investighează dispariția suspectă a unei tinere. Black a mai venit la Cannes cu Kiss Kiss Bang Bang, film care a fost proiectat în afara competiției, în timp ce Gosling a debutat la Festival cu Lost River acum doi ani.
Goksung (Na Hong-jin, Coreea de Sud). Regizorul coreean de gen, pur și dur, a mai fost de două ori la Cannes până acum, cu The Chaser (midnight screening, 2008), și cu The Yellow Sea (Un Certain Regard,2011). Plasat într-un sătuc îndepărtat pus pe jar de o serie de decese suspecte, acest film nou și captivant are o acțiune văzută prin ochii unui detectiv care suspectează că aceste crime au de-a face cu propria cu fiică.
Secțiunea Un Certain Regard
After the Storm (Hirozaku Kore-eda, Japonia). Fremaux a repetat că ultimul film al lui Kore-ada este o încercare de mai mică anvergură comparativ cu filmul de anul trecut, Our Little Sister, fiind despre un scriitor fără succes care încearcă să se împace cu mama lui vârstnică și cu fost soție, cu care are un copil.
Apprentice (Boo Jungfeng, Singapore). La șase ani de la debutul cu Sandcastle, cu premiera în Săptămâna Criticii, regizorul oferă această captivantă dramă plasată într-un penitenciar, în care un tânăr ofițer de poliție se împrietenește – și posibil se pregătește să îi ia locul – călăului care execută pedeapsa cu moartea.
Beyond the Mountains and Hills (Eran Kolirin, Israel). Ultima dată când Kolirin și-a proiectat unul dintre filmele sale în secțiunea Un Certain Regard – e vorba de The Band s Visit din 2007 – a mers acasă cu un premiu FIPRESCI.
Captain Fantastic (Matt Ross, Statele Unite). Viggo Mortensen joacă rolul unui tată pornit împotriva sistemului, care își crește copiii în pădure, departe de societatea capitalistă pe care o disprețuiește. Asta până când moartea soției îi obligă să revină în sistemul pe care tatăl îl urăște.
Clash (Mohamed Diab, Egipt). De la regizorul lui Cairo 678, această dramă se petrece cu totul în interiorul unei dube de poliție, umplută la refuz cu demonstranți pro și contra Fraților Musulmani, după o demonstrație petrecută pe 3 iulie 2013, în care mulțimile sărbătoreau căderea de la putere a lui Mohamed Morsi.
The Dancer (Stephane Di Giusto, Franța). Această dramă plasată în secolul XIX și debutul regizoral al lui Di Giusto se concentrează pe viața performerului american Louie Fuller, având în distribuție două staruri în devenire: Soko, muzician devenit actor, care îl joacă pe Fuller, și Lily Rose-Depp, care joacă rolul Isidorei Duncan.
The Disciple (Kirill Serebrennikov, Rusia). Prezent ultima dată în circuitul festivalier la Veneția, unde filmul Betrayal a intrat în competiție în 2012, regizorul rus a studiat fizica înainte de a-și îndrepta atenția spre teatru, împărțindu-și atenția între film, TV și teatru.
Câini (Bogdan Mirică, Romania). Acest film de debut are ca personaj pe un băiat pus în situația de a se ocupa de un pământ de la țară, rămas moștenire de la răposatul său bunic. Însă ceea ce va descoperi este că bătrânul a fost un cap al lumii interlope locale.
The Happiest Day in the Life of Olli Maki (Juho Kuosmanen, Finlanda). Plasat în Helsinki-ul anului 1962, pe fundal alb-negru, această dramă cu elemente comice urmărește ridicarea și decăderea boxerului finlandez Olli Maki, cel care a luptat meciul vieții lui contra campionului american obsedat fiind, în acest timp, de recâștigarea iubitei lui.
Harmonium (Fukada Koji, Japonia) Cel de-al șaselea film al regizorului urmărește povestea unui mic proprietar dintr-un sat din Japonia a cărui viață calmă de familie este dată peste cap atunci când angajează un vechi cunoscut și îl ia sub aripa lui.
Inversion (Behnam Behzadi, Iran) Într-un oraș poluat, o tânără, femeie supusă, trebuie să aleagă între a părăsi orașul alături de mama ei bolnavă sau să își ia soarta în propriile mâini și să rămână pe loc, alături de un fost iubit.
The Long Night of Francisco Sanctis (Andrea Testa, Argentina). Proiectat la Cannes prin intermediul festivalului Bafici de la Buenos Aires, această adaptare a romanului lui Humberto Constantini plasată în anii 70 este despre un bărbat care trebuie să ia decizia dacă să ajute sau nu doi fugari, urmăriți de poliția secretă a dictatorului militar Jorge Rafael Videla.
Pericles the Black Man (Stefano Mordini, Italia). În regia lui Stefano Mordini (Steel), acest film noir – adaptare după un roman italian semnat de Giuseppe Farrandino – îl are în rolul principal pe Riccardo Scarmacio (My Brother is an Only Child) în rolul unui ucigaș profesionist al mafiei tratat ca un sclav, dar se rupe de lumea mafiei după ce întâlnește femeia potrivită.
Personal Affairs (Maha Haj, Israel). Există puține informații despre acest film de debut de la regizoarea israeliană, cu excepția faptului că este unul dintre primele șapte proiecții din cadrul selecției.
The Red Turtle (Michael Dudok de Wit, Olanda). Prima coproducție internațională semnată Studio Ghibli este o colaborare creativă între regizorul anglo-olandez (câștigător de Oscar pentru scurtmetrajul Father and Daughter) și Isao Takahata. Filmul multi-național a fost scris de către Pascale Ferran (Bird People).
The Stopover (Delphine Coulin, Muriel Coulin, Franța). Filmul de la regizorul lui 17 Girls urmărește două tinere care se opresc în Cipru, timp de 17 zile, întorcându-se acasă din Afghanistan.
The Transfiguration (Michael O Shea, SUA). Alt debut regizoral, acesta este semnat de către un regizor american, fiind descris de către Thierry Fremaux drept „o poveste cu vampiri la New York”. Larry Fessenden joacă rolul vampirului. sursa:cinemagia