Trucurile de marketing care te fac să umpli coșul în magazine. Modul în care creierul e păcălit
Publicat de Cosmin Meca, 17 martie 2018, 21:04
Când intrăm ca să cumpărăm o pâine şi plecăm din magazin cu un cărucior plin se cheamă că o întreagă echipă şi-a făcut treaba bine.
Felul în care lumina cade pe rafturi, culorile, modul în care sunt dispuse produsele şi chiar mirosul seducător de flori sau de patiserie fac parte din arsenalul de trucuri de marketing. Veţi vedea imediat că orice afiş care anunţă o promoţie ne sugerează, de fapt, să deschidem urgent portofelul.
Un american născut şi crescut în California, unde reclama e totul, rămâne sceptic în fata tăierilor spectaculoase de preţ: ”Nu reacţionez la cifre, dacă văd ceva ce îmi place merg şi iau! E posibil să cumpăr ceva ieftin, dar după câteva zile să ajungă la gunoi!”
Dacă afişul pe care scrie promoţie e uriaş, înseamnă că şi oferta e zdrobitoare… Sigur că nu-i mereu adevărat, dar creierul nostru face asocieri automate între suport şi mesaj. Odată ce păşeşti în magazin, intră în rol simţurile. Lumina cade pe acea zonă din raft cu produse mai scumpe şi frumos ambalate, care au şanse să fie alese primele. În drogherii e o explozie de culoare şi de mirosuri, care te conving să iei un coş şi să vezi cât încape în el.
Mostrele şi demonstraţiile fac parte din show. Copiii sunt arma secretă. De aceea vedeţi maşinuţe cu fise în mijlocul magazinelor de bijuterii şi haine.
Tot cei mici îi atrag sau îi trimit pe părinţi să cumpere lucruri de care nu au nevoie, atunci când la bonul de casă cu o anumită valoare primesc cartonaşe sau jucării de colecţie. Dacă n-aţi observat, sunt lanţuri care au renunţat la coşul de mână. Şi au doar cărucioare, mai mici sau mai mari.
Raioanele cu flori şi fructe, brutăria şi patiseria sunt plasate aproape întotdeauna la intrarea în magazin. Unele îţi dau o stare de bine la o simplă privire, altele îţi stimulează apetitul. Şi, pentru ca oricărui client îi place să fie măgulit, echipa de marketing îţi aminteşte că TU eşti important! “Alina coace azi cu drag pentru dvs.” Sigur că Alina e la serviciu şi poate are o durere de cap, dar nu-i aşa că îţi vine să cumperi măcar un covrig ştiind că iese din mâinile ei?
În fine, casa e zona ultimei şanse. Chiar şi pe linia casei cumpărătorul are sub nas dulciuri, cosmetice şi vitamine, care îi încarcă punga şi bonul fiscal.